واقعه کربلا و چرا و چگونگی اش، خون هایی که ریخته شد و مظلومانی که شهید شدند، مسئله ی پوشیده ای نیست. بعد از آن افرادی به خون خواهی امام حسین و یارانش قیام کردند ولی منتقم اصلی خون اما حسین هنوز ظهور نکرده است. قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی (عج) دو موضوع بهم گره خورده اند که در این باب مطالب بسیاری موجود است، در این میان یکی از اصلی ترین مطالب که متصل کننده این دو عزیز به یکدیگر است، مسئله انتقام گرفتن از قاتلان و ظالمان در حق امام حسین(ع) توسط حضرت مهدی(عج) و خونخواهی و طلب خون سید الشهدا و قاتلان آن عزیز است.
در قرآن آمده است: "و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا" و آن کس که مظلوم کشته شده، ما به ولی او حکومت دادیم که در کشتن اسراف و زیاده روی نکند، که او از جانب ما منصور و مورد حمایت است.
در ینابیع الموده در تفسیر این آیه مبارکه آمده است که این آیه در باره امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) نازل شده است. از امام محمدباقر(ع) روایت است که آن حضرت فرمود: حسین(ع) مظلوم کشته شد و ما اولیاء و وارث خون او هستیم و قائم ما خون خواهی حسین(ع) خواهد کرد. پس هرکس که به کشتن آن حضرت راضی بوده است، به قتل می رساند تا آنجا که خواهند گفت: او در کشتار اسراف می کند.


و نقل شده است که آن حضرت فرمود: منظور از "و من قتل مظلوماً" حسین بن علی(ع) است که مظلوم کشته شد .... و سپس فرمود: و اما منظور از اسراف در کشتار، این است که اشخاص دیگری غیر از قاتل اصلی او کشته شود و اما مقصود از "انه کان منصورا" این است که حضرت قائم، که ولی حقیقی حسین(ع) و مردی از دودمان رسول خدا(ص) است، از دنیا نمی رود تا اینکه به پیروزی کامل برسد.


مردی از تفسیر آن آیه شریفه(سوره اسراء آیه 33) از امام صادق(ع) سئوال کرد. حضرت فرمود: "منصور، قائم آل محمد است که ولی خون حسین(ع) است و چون ظهور نماید، اقدام به خون خواهی حسین کند و دشمنان را بکشد و اگر همه اهل زمین را به قتل برساند، اسراف نکرده است و معنای "فلایسرف فی القتل" این است که او هرگز به کاری که اسراف محسوب شود، دست نمی آلاید. سپس فرمود: به خدا سوگند که حضرت قائم، بازماندگان و ذراری کشندگان حضرت حسین(ع) را به واسطه کردار پدران و اجدادشان خواهد کشت.


در کتاب "عیون الاخبار" از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است که گفت: به امام رضا(ع) عرض کردم که نظرتان درباره این حدیث که از امام صادق(ع) روایت شده است، چه می باشد؟ حضرت فرمود: "درست است" گفتم: پس معنای این آیه که می فرماید "و لا تزر وازره اخری" ( هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید) چه می شود؟ فرمود "خداوند در تمام گفتارهایش راست و درست فرموده است، لکن فرزندان قاتلان حسین(ع) کسانی هستند که از کردار پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می کنند و هر کس که از کاری راضی باشد، مثل آن است که آن را انجام داده است و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم، به این قتل راضی و خشنود باشد، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود. از این رو حضرت قائم(عج) آنها را به قتل می رساند.

یالثارات الحسین شعار یاران مهدی(عج)

یالثارات الحسین شعار یاران مهدی(عج) ندای خونخواهی امام حسین(ع) است. این جمله، شعار یاوران حسین(ع) و شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان(عج) می مانند. نیز شعار حضرت مهدی است؛ هنگامی قیام برای انتقام خون شهدای کربلا. در قیام مختار هم این شعار مطرح بود .

زیارت ناحیه مقدسه، خونگریه و سوگنامه نامه حضرت مهدی(عج) در مصائب امام حسین(ع)

زیارت ناحیه مقدسه خونگریه و سوگنامه حضرت مهدی(عج) و مرثیه بلند آن بزرگوار بر مصائب و رنج های جدش اباعبدالله الحسین(ع) در عاشورا است. این زیارت ترسیم و توصیف لحظه های شهادت امام حسین(ع)، غربت و مظلومیت اهل بیت(ع)، معتبرترین، مستندترین و بلندترین روضه ای است که از زبان معصوم منتقم و خونخواه سیدالشهداء به ما رسیده است.
این مرثیه از زبان کسی است که صحنه ها و لحظه های عاشورا، هر روز مقابل نگاه اوست و او از پس پرده های اشک، حنجره ای عطش زده در آزمندی خنجر قساوت و خیمه هائی در آستانه آتش و شیون را نظاره می کند. زیارت ناحیه مقدسه، گزارش عاشورا است گزارشی که در آن دقائق و صحنه های جزئی نیز توصیف شده است.

زیارت عاشورا و یاد حضرت مهدی(عج)

زیارت عاشورا که ازسوی امام محمدباقر(ع) به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده، مضامین والایی دارد و در دو قسمت از آن، از خونخواهی حسین(ع) در رکاب حضرت مهدی(عج) خبر می دهد "ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد(ص)" و "ان یرزقنی طلب ثاری امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم" مقصود از امام منصور، حضرت ولی عصر(عج) است.
علت نامگذاری حضرت به منصور این است که ایشان در طلب خون جدشان یاری می شود. امام باقر(ع) در شرح آیه شریفه، "و من قُتل مظلوما" فرمودند: "مهدی(عج) منصور نامیده شد، همان طور که احمد به محمد(ص) و عیسی به مسیح(ع) نام گذاری شده است.

مرحوم محدث نوری حکایت سید رشتی را چنین نقل می کند که حضرت مهدی(عج) به سید دستور خواندن نافله، زیارت جامعه و زیارت عاشورا را می دهد و پس از آن می فرماید: شما چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه!

گریه و سرخی آسمان در روز عاشورا و هنگام ظهور حضرت مهدی(ع)

پدیدار شدن سرخی در آسمان و گسترش آن در آفاق آسمان از نشانه های ظهور حضرت مهدی یاد شده است و این از آثار و نشانه های خشم خدا بر زمینیان است که نظیر آن در روز عاشورا پس از شهادت امام حسین(ع) پدیدار شد. ابوالعلاء در این مورد می گوید: بر افق آسمان، دو شاهد از خون مقدس علی(ع) و فرزندش موجود است. در روایتی آمده است: قائم قیام نمی کند، جز هنگامی که چشم دنیا در آورده شود و سرخی آسمان پدید آید که آنها اشک های خونبار حاملان عرش است که برای مردم زمین از چشم آسمان می بارد.


زراره از حضرت صادق(ع) روایت می کند: آن حضرت فرمود: آسمان بر حسین(ع) چهل روز خون گریست و زمین چهل روز گریه کرد تا اینکه سیاه و تاریک شد و خورشید چهل روز گریست و سرخ گشت و فرشتگان چهل روز گریستند و ....
شیخ ابوالقاسم جعفر بن قولویه به استناد از ابی عبدالله(ع) روایت کرده که: هشام بن عبدالملک از خلفای بنی امیه سوی پدر من (امام محمدباقر(ع)) فرستاد و او را به شام برد و از ایشان سئوال کرد که آن شبی که حضرت علی(ع) کشته شد مردمی که در آن شهر نبودند چگونه آگاه شدند بر قتل وی و به چه نشان دانستند؟ ( بلاد دور از کوفه پیش از آنکه چاپار و پیک بتواند خبر رساند) امام محمدباقر(ع) فرمود: چون آن شب که امیرالمومنین حضرت علی(ع) شهید شد هیچ سنگ از زمین برنداشتند مگر زیر آن خون تازه بود و آن شب که حسین بن علی(ع) شهید شد همان علامت پدیدار گشت.


شیخ ابوالقاسم جعفربن قولویه قمی از زهروی روایت کرده است که: چون حسین بن علی(ع) کشته شد سنگی در بیت المقدس نماند مگر زیر آن خون سرخ تازه یافتند.

 


خاک سپاری حضرت مهدی(عج) توسط امام حسین(ع) با هفت تکبیر

امام صادق(ع) می فرمایند: "چون معرفت و ایمان حضرت مهدی(عج) در دل های مردم استقرار یافت مرگ حضرت حجت(عج) فرامی رسد. پس حضرت امام حسین(ع) متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد و هرگز غیر از وصی، وصی را تجهیز و آماده خاک سپاری نمی کند."


با هفت تکبیر بر جنازه حضرت علی(ع) نماز خواندند و این عمل پس از ایشان، فقط بر جنازه حضرت مهدی(عج) جایز است امیرالمومنین(ع) بر امام حسن(ع) وصیت کرد که "پس ازکفن و حنوط و بردن تا موضع قبر شریف، بر من نماز کن و هفت تکبیر بگو. بدان که این عمل برای احدی غیر از من، حلال نیست، مگر بر حضرت قائم(عج) که اسم او مهدی و از فرزندان برادر تو ، حسین است."

عاشورا روز ظهور حضرت مهدی(عج)

امام باقر(ع) می فرمایند: "گویا قائم را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه، بین رکن و مقام ایستاده و جبرائیل پیش روی او ندا می کند."

امام صادق(ع) نیز فرمود: "قائم در شب بیست و سوم ماه رمضان به نامش ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بن علی در آن کشته شد، قیام خواهد کرد."

روز عاشورا و یاد کردن حضرت مهدی(عج)

امام باقر(ع) می فرماید: یکدیگر را در روز عاشورا این گونه تعزیت دهید.
خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین(ع) بزرگ گرداند و ما و شما را، از کسانی قرار دهد که به همراه ولی اش، امام مهدی از آل محمد(ص)، طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهی او برخیزیم.

روز عاشورا و عزاداری حضرت مهدی(عج) برای امام حسین(ع)

خود حضرت مهدی(ع) نیز در زنده نگه داشتن یاد عاشورا می کوشد، گواه آن داستان علامه بحرالعلوم است که با آن کهولت سن و موقعیت علمی و اجتماعی، در صف سینه زنان امام حسین(ع) با وضعیتی خاص ظاهر می شود و وقتی از او می پرسند چرا چنین عزاداری می کنید؟ می فرماید: با رسیدن به دسته سوگواران چشمم به امام عصر حضرت مهدی(عج) افتاد و دیدم آن حضرت با سر و پای برهنه در میان انبوه عزاداران، در سوگ پدرش امام حسین(ع) با چشمانی اشک بار به سر و سینه می زند؛ به همین جهت قرار از کفم رفت و چنین به سوگواری پرداختم .

نقش زنان در هر دو قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج)

نقش زنان، در هیچ حرکتی از حرکت های اسلامی و شیعی - از صدر اسلام تاکنون - به اهمیت و برجستگی نقش زن در قیام "عاشورا" نبوده است. "عاشورا" تنها صحنه ای است که در آن "زن"، در متن قراردارد و نه حاشیه و نقش زن شیعی در آن، پررنگ و پرحضور است و شاید یکی از رمزهای جاودانگی آن همین باشد. نقش "زینب"، این شیرزن دریا دل کربلا و همسر و دختران امام حسین(ع)- به عنوان پیام آوران واقعه عاشورا، از جایگاه خاصی برخوردار است.


مرحوم حاج شیخ ملاسلطان علی تبریزی - که ازجمله عابدان و زاهدان بود - در عالم رؤیا خدمت امام زمان(ع) رسید و عرض کرد: آیا اینکه فرمودید: "فلاندبنک صباحا و مساء و لابکین لک بدل الدموع دما" صحیح است؟


فرمود: آری، صحیح، عرض کردم: آن کدام مصیبت است که به جای اشک، خون گریه می کردید؟ آیا مصیبت حضرت علی اکبر است؟ حضرت فرمود: اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون می گریست . - آیا مصیبت حضرت عباس است؟ - اگر عباس هم بود، در این مصیبت خون می گریست. - آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) است؟ - اگر سیدالشهدا(ع) هم بود، در این مصیبت خون می گریست. - پس کدام مصیبت است؟ فرمودند : مصیبت اسیری زینب به همین خاطر است که فرموده اند: کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

سازش ناپذیری امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج)

امام حسین(ع) در رد درخواست یزید بر بیعت، با قاطعیت می گوید: "مثلی لایبایع مثله" حضرت مهدی(ع) نیز با هیچ کس سر سازش ندارد. امام باقر و صادق(ع) می فرمایند: "لیس شانه الا السیف، او فقط شمشیر را می شناسد"، "یقتل اعداء الله حتی یرضی الله" دشمنان خدا را می کشد تا خدا راضی گردد.

طلب یاری امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج)


فریاد استنصار مهدی(ع)، نیز همواره بلند است. آیا کسی هست که مهدی آل محمد را یاری کند؟ آیا کسی هست عشق مرا در دل ها زنده کند؟ و انسان های بریده از مرا، با من پیوند زند؟


می گویند با شنیدن فریاد "هل من ناصر حسینی"، گهواره علی اصغر تکان خورد! آیا با شنیدن "هل من ناصر مهدوی" نیز، دلی هست که بلرزد و با امامش عهد و پیمانی ببندد و به کمک او برخیزد؟ آن هم در این عصر وانفسا؟


او در روز ظهور خود به دیوار کعبه تکیه داده بانگ برمی دارد: "ای مردم! ما از خداوند یاری می جوییم. هرکه می خواهد ما را اجابت کند. . . از شما می خواهم که به حق خدا و به حق رسول خدا و به حق خودم بر شما - که حق قرابت رسول الله(ص) است- ما را کمک کنید و کسانی را که به ما ظلم می کنند، از ما بازدارید که ما را ترسانده و بر ما ظلم کرده اند. از شهر و فرزندانمان جدا کرده، بر ما ستم روا داشتند و شوریدند. اهل باطل حقمان را گرفته، بر ما افترا بستند خدا را درباره ما در نظر آورید! ما را تنها نگذاشته، خوارمان نکنید. یاریمان کنید که خداوند شما را یاری می کند.
علاوه بر موارد مذکور در القاب "ثارالله"، "وتر الموتور" و "طریدالشرید" هر دو شریکند.


با فضیلت ترین اعمال شب ولادت حضرت مهدی(عج) زیارت امام حسین(ع) است


شب قدر که شب امام زمان(عج) است و ملائکه و روح بر او وارد می شوند و تقدیر و مقدرات یک سال را نزد ولی مطلق می آورند یکی از اعمال آن زیارت امام حسین(ع) است.