آب ماده ای فراوان در کره زمین است. به شکل های مختلفی همچون دریا ، باران ، رودخانه و... دیده می‌شود. آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. هر گونه حیات محتاج آب می‌باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد.

4 باور غلط در مورد نوشیدن آب

به‌ گفته متخصصان طب سنتی باورهای نادرستی در جامعه درباره مصرف آب وجود دارد، به عنوان مثال، مصرف ۸ لیوان آب در روز باعث شادابی پوست می‌شود یا از یبوست جلوگیری می‌کند. باید بدانیم شادابی پوست به درستی عملکرد اعضای داخلی وابسته است. امروزه بسیاری از افراد درباره میزان آب مورد نیاز روزانه سوال می کنند. از نظر طب سنتی افراد با مزاج‌های مرطوب کمتر به مصرف آب نیاز دارند تا مزاج‌های خشک.

 

نوشیدن آب فراوان به بدن ضرر وارد می‌کند

در این باره سید مهدی میرغضنفری پژوهشگر طب سنتی درباره نوشیدن آب می‌گوید: نوشیدن آب فراوان به بدن ضرر وارد می‌کند به ویژه اگر آب فراوان در فصل سرما نوشیده شود؛ کسی که تشنه نیست، آب نخورد و توصیه 8 لیوان آب در طول روز پایه علمی ندارد و برای همه مناسب نیست. در کتاب کافی آمده است که افراد آب بسیار ننوشند چرا که نوشیدن آب فراوان سرمنشاء بیماری است و دردها را به‌سمت خود می‌کشد.

 

مصرف بیش از حد آب رنگ صورت را زایل کند

شادابی پوست به درستی عملکرد اعضای داخلی وابسته است. در منابع طب سنتی آمده است که مصرف بیش از حد آب، رنگ صورت را زایل می کند.

 

مصرف روزانه 8 لیوان آب توسط یافته‌های نوین طبی رد شده است

مصرف روزانه 8 لیوان آب توسط یافته‌های نوین طبی نیز رد شده است. نکته دیگر این که آب بدن علاوه بر آب شرب از طریق خوراکی‌های دیگر نظیر میوه، آب‌میوه‌ها و... تأمین می‌شود.

 

نوشیدن آب پس از خوردن شیرینی و ترشی ممنوع!

محسن ناصری متخصص طب سنتی نیز درباره مصرف آب می‌گوید: نوشیدن آب سرد پس از مصرف شیرینی یا ترشی و همچنین بعد از میوه‌های تر موجب فساد معده می‌شود. بهترین وقت نوشیدن آب بعد از عبور غذا از معده، حدود 2 ساعت پس از خوردن غذاست.

همچنین نوشیدن آب بعد از فعالیت بدنی، حمام، بین خواب و بعد از خواب مضر است و سبب کم شدن حرارت غریزی و ضعف قوا می‌شود. اگر آب در حالت ناشتا مصرف شود به علت خالی بودن معده، به سرعت به اعضای اصلی بدن نفوذ می کند و موجب ضعف حرارت غریزی می‌شود.