در سال گذشته شاهد رکود کم سابقه بازر مسکن بودیم خرید و فروش املاک  کاهش چشمگیری داشتند و به طبع آن ساخت و ساز نیز کمتر شده است در این مطلب به گفتگوی با مشاورین و کارشناسان بازار مسکن خواهیم پرداخت و نظر انها را در مورد وضعیت آینده و چشم انداز بازار مسکن و بخصوص بازر املاک تهران جویا خواهیم شد. گزارش ها از سطح بازار مسکن نشان می دهد که فعالان این بازار به رونق معاملات مسکن در سالجاری خوشبین هستند . یکی از مشاوران املاک تهران دراین باره به جام جم آنلاین گفت :با گذشت حدود بیش از دو هفته از آغاز سال هنوز درمعاملات خرید و فروش مسکن رونقی دیده نمی شود اما بازار رهن و اجاره تا حدودی رونق گرفته است . به گفته این مشاور املاک بازار مسکن به ثباتی از قیمت ها رسیده است و نمی توان در سال 95 انتظار جهش و افزایش قیمت ها را داشت و شاید در برخی مناطق حتی شاهد کاهش قیمت برای فروش رفتن ملک را شاهد باشیم اما از نظر انجام تعداد معاملات با توجه به کاهش تورم و تسهیلات خریدی که از سوی دولت در نظر گرفته شده است می توان انتظار داشت که در این بخش با رونق روبرو باشیم .

پیش بینی وضع بازار مسکن


بسیاری از کارشناسان بازار مسکن بر ای باورند که از سوی دولت هیچ اقدام مثبتی مبنی بر کمک به رشد بازار مسکن صورت نگرفته است گرچه میزان وام مسکن تاحد چشمگیری افزایش یافته است اما اقساط سنگین ان موجب آن شده است که تنها افراد کمی توان بازپرداخت اقاسط سنگین ان را داشته باشند. اینکه قیمت مسکن ارزان می شود یا خیر انتهای تمام تحلیل ها است. ما تمام تحلیل ها را انجام می دهیم که در نتیجه به این بحث برسیم که سال آینده در جامعه قیمت کالایی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر. من حدود بیست سالی است که کارم محاسبه دهه های آینده است. برای این دهه، همین پیش بینی ها را کرده بودیم. »  
او ادامه داد: « روزی که مسکن مهر در سال 87 ثبت نام کرد حدود  4 و نیم میلیون نفر ثبت نام کردند. سالانه 750 هزار نفر به طور متوسط ثبت خانوار داشتیم. سالانه نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی نیز تخریب صورت می گیرد. البته ضریب استهلاک هم باید در نظر گرفت. این ارقام را که بررسی کنید نزدیک به یک میلیون و صد هزار مسکن نیاز داشتیم که تولید شود. این میزان تولید نشد و بر این اساس یک سوم نیاز واقعی مان بدون تامین باقی ماند. این اتفاق نشان می دهد که متقاضی بالایی وارد میدان شده است. وقتی متقاضی زیاد می شود قیمت بالا می رود. اما شرط دیگری هم وجود دارد و آنهم نقدینگی و توان خرید است. من می گویم قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش پیدا می کند برای اینکه نقدینگی های منفی وجود دارد که تبدیل به پول می شود. » 

گفتنی است منظرو ستاریان از نقدینگی منفی به دلار ها و سکه هایی است که بسیاری از شهروندان در ماه های گذشته خریداری کردند و آنها را نگه داری کردند. بر اساس گفته های این کارشناس مسکن قاعدتا این نوع نقدینگی های مخفی بار دیگر روانه بازار خواهد شد.
ستاریان همچنین در پاسخ به این سوال که بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است، گفت: « شهروندان هر لحظه که توانایی برایشان وجود داشت مسکن بخرند. همان لحظه بخرند. بر اساس پیش بینی هایی که کردم در خرداد یا اوایل تیر یکباره  قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد. حدود 9 ماه ملک در رکود بود و منتظر تاثیر افزایش قیمت ارز بود. این تاثیر در کالا های خرد اتفاق افتاد و مسکن تا کنون 45 درصد آن را پذیرفت. »

اقتصاد > مسکن - اقتصادنیوز نوشت: با فرارسیدن سال جدید، آیا بازار مسکن تغییری می‌کند؟ به طور کلی وضعیت مسکن در سال آینده چگونه خواهد بود؟ برخی از مشاوران املاک نظرات خود را در این مورد بیان کرده‌اند.

با فرارسیدن سال جدید، آیا بازار مسکن تغییری می‌کند؟ به طور کلی وضعیت مسکن در سال آینده چگونه خواهد بود؟ برخی از مشاوران املاک نظرات خود را در این مورد بیان کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک در شرق تهران بیان کرد: به طور کلی تمامی ما دوست داریم که بازار مسکن در سال آینده رونق بگیرد زیرا رکود مسکن ضربه‌هایی به ریشه مسکن وارد کرده، اما برای ایجاد تغییر در این بازار باید راهکارهای دیگری را ارایه دهند چرا که از نظر من با بالا بردن وام مسکن نمی‌توانند تغییرات زیادی در بازار ایجاد کنند، چرا که این وام‌ها بازپرداخت سنگینی دارد و شخصی که وام را دریافت می‌کند باید دو برابر آن را پس داده و ماهیانه مبلغ زیادی را به عنوان اقساط پرداخت کند، به همین خاطر از این وام استقبال زیادی نمی‌شود و نمی‌تواند اثر مثبت چندانی در بازار ایجاد کند.

مشاور املاک دیگری گفت: تصویب وام 160 میلیون تومانی مسکن به طور قطعی در سال آینده اثرات مثبتی را در بازار ایجاد می‌کند، زیرا این وام ابتدا در بازار خانه‌های کوچک و ارزان‌قیمت جنوب شهر اثراتی را ایجاد کرده و به صورت تدریجی در بازار سایر خانه‌ها اثرات مثبتی را می‌گذارد و امیدمان این است که بازار مسکن در پایان بهار امسال کمی رونق بگیرد.

یکی دیگر از مشاوران املاک بیان کرد: از نظر من بازار در سال آینده هم تغییر چندانی نمی‌کند زیرا دولت راهکار جدی جهت خروج بازار مسکن از رکود را در نظر نگرفته است.

او در ادامه بیان کرد: اما تسهیلات بانکی همیشه از آن جهت که نقدینگی در بازار مسکن را افزایش می‌دهند مفید بوده و توانسته‌اند رونقی به بازار دهند، اما در رابطه با وام‌های جدید مسکن نمی‌توان گفت که تاثیر چندانی بر بازار خواهد گذاشت، به دلیل آنکه اقساط این وام‌ها زیاد بوده و از آن جهت که این وام 160 میلیون تومانی برای زوج‌های خانه اولی در نظر گرفته شده است، بنابراین قدرت پرداخت ماهانه بالای دو میلیون تومان قسط را ندارند.

مشاور املاک دیگری اظهار کرد: به گمان من بازار مسکن حداقل تا نیمه دوم سال آینده تغییری نخواهد کرد، زیرا تاکنون موضوعی که سبب خروج بازار مسکن از رکود شود مطرح نشده و تنها موضوع وام 160میلیونی مسکن به میان آمده که آن هم اثرات اندکی را در نیمه دوم سال آینده بر جای خواهد گذاشت.