همه ما گذشته ای داریم که شاید علاقه مند به گفتن آنها به همسر و یا نامزد خود نیستیم برخی از ما در گذشته رابطه ای عاشقانه داشته ایم و نمی دانیم که با بازگو کردن این مطلب به همسر خود، باید منتظر چه برخوردی از طرف وی باشیم. در این مطلب می خواهیم در مورد بازگو و یا عدم بازگو کردن این مسائل با همسر و یا نامزد خود گفتگو کنیم. آیا می خواهید از گذشته همسرتان آگاه شوید؟
در این مطلب به سوالاتی می پردازیم که می تواند دست خیلی ها را رو کند.

گذشته همسرمان

به گزارش دقدقه؛ ازدواج در کشورمان، مقدمات و رسوم کهن و مستحکمی دارد که آن را از بسیاری ملیت های دیگر مستثنا میکند و شاید مهمترین آن برگزاری جلسه خواستگاری باشد؛ شبی سرنوشت ساز که بهتر است تیزبینانه تر به آن نگریسته شود و نه تنها به عنوان مرحله ای که طبق آداب قدیمی ترها و بر اساس آداب و رسوم صورت می پذیرد، بلکه باید آن را فرصتی مغتنم برای شناخت هرچه بیشتر  شخصی که برای یک عمر زندگی انتحاب شده است به شمار آورد.

 یکی از مسایلی که می بایست در این شب سرنوشت ساز، مورد توجه قرار بگیرد، سوال هایی است که طرفین باید برای یکدیگر مطرح کنند .شایدبسیاری از اشخاص به این مرحله از خواستگاری نگاهی سطحی و گذرا داشته باشند، اما چه خوب است بدانند که پرسش های مطرح شده در این جلسه می تواند تا حدود زیادی آینده ازدواج و مرز میان شکست و پیروزی در زندگی مشترک را تا حدودی مشخص کند.
  

* جنگ اول به از صلح آخر 

حال بهتر است برویم سر اصل مطلب؛ فرض کنید قرار است در چند روز آینده به خواستگاری شخصی رفته و یا براینان خواستگار بیاید، چه سوالهایی از شخص مورد نظرتان خواهید پرسید ؟

معروف است که جنگ اول به از صلح آخر است،  پس پیرو صحبت و تجربه بزرگترها بهتر است از همان شب اول، تعارفات کنار گذاشته شود وطرفین بیاندیشند که خواسته ها و اولویتهایشان برای شروع یک زندگی مشترک چیست و آن را در قالب سوال برای طرف مقابل خود مطرح کنند.

هانیه، 27ساله، مجرد و مدرس، درباره سوالهایی که باید در شب خواستگاری مطرح شوند، اینگونه میگوید:هرکس قبل از شرکت در جلسه خواستگاری باید ابتدا اولویت ها و خط قرمز های خود را بشناسد و بر مبنای آن سوالهایی که می بایست مطرح کند را تدوین کند.
 
حجت الاسلام حمیدرضا رحمانی، روانشناس و کارشناس مسایل مذهبی معتقد است: افراد برای ازدواج و مطرح کردن سوالهای مهم و حایز اهمیت در شب خواستگاری ابتدا باید به خودشناسی رسیده باشند. شخصی که درک درستی از خود و خواسته هایش ندارد در نتیجه اولویت ها و خط قرمزهایش را نیز نمی شناسد و به همین دلیل در شب خواستگاری نمی داند که دقیقا چه سوالهایی را باید مطرح کند.

 
* جایگاه مسایل اعتقادی در امر ازدواج 

بعد از معرفی و ارایه یک بیوگرافی کلی، بهتر است در ابتدا مسایل اعتقادی و مذهبی مورد بحث قرار بگیرد، زیرا توافق نظر و کفو بودن دو خانواده از لحاظ مسایل شرعی و اعتقادی، نقش شایانی را در موفقیت یک ازدواج ایفا میکند. مسایلی چون حجاب و عفاف،پایبند بودن به فرایض دینی چون نماز و روزه و... از مسایلی است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.
 
نیما،31ساله،مجرد و در شرف ازدواج، میزان اعتقادات مذهبی خانواده را از مهم ترین مسایلی میداند که می بایست در قالب چندین سوال مطرح شود. 

رحمانی، در این خصوص معتقد است: پرسش و پاسخ درباره اعتقادات مذهبی از آن جایی مهم به شمار میرود که اولا بهتر است خانواده ها از لحاظ اعتقادی هم سطح باشند و ثانیا شخصی که به اعتقادات و اخلاق اسلامی پایبند باشد عموما در سایر مراحل زندگیش نیز به درستی گام خواهد برداشت.

 
* ثبات و امنیت شغلی : کامیابی در ازدواج 

داشتن ثبات و امنیت شغلی، اهل کار و تلاش بودن، پس انداز کردن، داشتن استقلال مالی و وابسته نبودن به خانواده، از عمده ترین مولفه هایی است که یک پسر باید در ابتدا برای رفتن به جلسه خواستگاری داشته باشد. آیا شخصی که به خواستگاری شما آمده است شغل قابل قبولی دارد؟ ثبات شغلی دارد و یا دایما از حرفه ای به حرفه دیگر کوچ میکند؟!
 
نسیم، 25 ساله و مجرد، ثبات و امنیت شغلی شخص مورد نظر برای ازدواج را از مهم ترین معیارهای خود می داند و می گوید: دوستی دارم که به دلیل بی توجهی به این مساله در مراحل اولیه خواستگاری اکنون در آغاز دوران عقد، کارش به طلاق رسیده است از این رو در پرسش و تحقیق درباره این مساله بسیار دقت نظر خواهم داشت.

رحمانی می گوید: مردی که برای یک عمر زندگی مشترک انتخاب میشود می بایست شخصی کاری و دارای فکر اقتصادی و متکی به نفس باشد چرا که داشتن همین خصیصه ها می تواند یک ازدواج نیکو را رقم بزند و بالعکس. 


* گذشته ای که بهتر است به میان نیاید

هرشخص، گذشته ای دارد خوب یا بد و ممکن است طعم تلخ شکست در رابطه ای را چشیده باشد. معمولا افراد، در آغاز آشنایی و علی الخصوص در جلسات خواستگاری علاقه زیادی به طرح پرسش برای واکاوی در زندگی گذشته شخص مدنظرشان دارند. البته به طور حتم حق هرکسی است که تا حدودی درباره گذشته شخصی که برای ازدواج انتخاب کرده است بداند اما هر امری نیاز به تعادل دارد. به راستی آیا کند وکاو و تفتیش در زندگی گذشته فرد در جلسه خواستگاری میتواند کار درستی باشد؟

احسان، 29ساله و مجرد اعتقاد خود درباره این مساله را این گونه بازگو می کند: به هر حال ممکن است هرکسی در زندگی خود مرتکب خطایی نیز شده باشد، انسان جایز الخطاست. مهم این است که سعی کنیم خطاها و اشتباهات گذشته خود را اصلاح کنیم.
 
حجت الاسلام رحمانی، معتقد است: به طور حتم، تفتیش و تفحص بیش اتدازه درباره این مساله در جلسات خواستگاری نمی تواند کار درستی باشد و تنها باعث بدبینی طرفین از همان ابتدا نسبت به یکدیگر خواهد شد. چه بسا شخصی در گذشته مرتکب گناه و قصوری شده باشد اما اکنون تصمیم به تغییر یا توبه گرفته و مسیر زندگیش را عوض کرده باشد.
 

* من خسیس نیستم فقط حسابگرم!!

ببخشید خانوم شما خوش اخلاقی؟؟ آقا شما که خسیس  نیستی؟؟

این سبک سوال ها، معمولا سوالهای اشتباهی هستند که در اکثر مواقع نیز جواب درستی برای آن دریافت نمی شود؛ به عنوان مثال، در جواب سوال "آیا شما خسیس هستی ؟؟" پاسخ صحیحی داده نخواهد شد، حتی اگر شخصی شدیدا به این صفت دچار باشد فرا فکنی کرده و این چنین پاسخ می دهد: "نه، من تنها حسابگر و مقتصد هستم!!"

رحمانی، درباره نحوه بیان این گونه پرسش ها این چنین میگوید: بدنیست درباره مسایلی چون خساست، خوش اخلاقی، تند خویی و... به صورت مستقیم سوال نشود بلکه می بایست زیرکانه و با طرح سوالها و آزمون های غیر مستقیم و نامحسوس، شخص را به چالش یا پاسخگویی واقعی کشاند.

 
* با چندین سوال ساده نمی شود اعتماد کرد 

آنچه ببان شد تنها خلاصه ای بود از شاخص ترین بایدها و نباید هایی که بهتر است در جلسات اولیه خواستگاری به آن عمل شود؛ سوالها و تحقیقات زیادی وجود دارد که می بایست در مورد روابط اجتماعی میزان فرهنگ خانواده ها ،نوع روابط خویشاوندی،نوع دوستان مورد معاشرت و... پرسیده شود.
 
البته شناخت و اعتماد، تنها با پرسیدن چندین سوال ساده به دست نخواهد آمد زیراجواب برخی ازسوالها یک پاسخ سطحی و گذرا نخواهد بود. تحقیقات زیادی لازم است که یک نفر برای ازدواج تایید صلاحیت شود و در این راه می توان از مشاوران و روانشناسان با تجربه و زبده ای که سالهاست تجربیات گران بهایی در این زمینه به دست آورده اند یاری جست. ازدواج، مهم ترین تصمیمی است که یک شخص برای ادامه حیات خویش میگیرد و تصمیم امروز، زندگی فردا را می سازد. اگر مساله پرسش و پاسخ و تحقیقات موثر در جلسات خواستگاری، کمی جدی تر گرفته شود، شاهد کاهش میزان آمار طلاق و شکست در برخی از زندگی های مشترک امروزی خواهیم بود.