اینترنت 5G چیست؟ و چه ویزگی ها و امکاناتی را در اختیار شما می گذارد




به نقل از هفته نامه صدا و به گزارش دقدقه: اینترنت 5G یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های حال حاضر محسوب می شود که می تواند با توجه به سرعت فوق العاده خود طرفداران بسیار زیادی پیدا کند. بسیاری از مشتاقان 5G می گویند این شبکه می تواند داده های موبایل را با سرعت برق آسا و ظرفیت نامحدود انتقال دهد و کل شهر را با اینترنت کیفیت بالا پوشش دهی کند.

همچنین علاوه بر این، اتصالات اینترنت، اشیا را برای میلیاردها دستگاه فراهم کرده و حتی رانندگی خودکار را ممکن می سازد. اما این صنعت استانداردهایی را تعیین کرده که قابلیت های شبکه 5G را تعریف می کنند و در همان مراحل اولیه آن را آزمایش می کنند تا محدودیت های آن مشخص شود. اما عبارت 5G در میان مردم به عنوان نوش دارویی شناخته شده که هم اکنون وجود دارد.
به همین دلیل است که «سیزو اونوئه»، مدیر ارشد تکنولوژی NTT DOCOMO، بزرگ ترین اپراتور موبایل ژاپن به نقاط مختلف جهان سفر کرده و کنفرانس هایی برگزار می کند تا با شفاف سازی در این زمینه، مانع افزایش توقعات مردم از این تکنولوژی شود. اونوئه اخیرا در کوالالامپور سخنرانی کرد و در جریان آن سعی داشت بعضی از باورهای اشتباه رایج درباره 5G را از بین ببرد. در دو ماه گذشته این دومین بار است که او سعی کرده پیام اش را منتقل کند وی با برگزاری این همایش ها و شرکت در مراکز علمی مطرح جهان، سعی در آگاهی رساندن به منظور از بین بردن اشتباهات رایج افراد در مورد ویژگی های اینترنت 5g از بین ببرد

اشتباه اول: شبکه اینترنت پرسرعت 5G یک سیستم هات اسپات خواهدبود.

بسیاری از کارشناسان تصور می کنند که اپراتورهای مخابراتی، اینترنت 5G را باید از طریق اینترنت های کوچک BTS که روی سقف خانه ها یا تیرهای چراغ برق نصب می شوند ارایه دهند. این کار باعث می شود که در مقایسه با ارایه اینترنت از طریق دکل های بزرگ موبایل که سیگنال ها را در منطقه وسیعی پخش می کنند، مردم بتوانند دسترسی خیلی بهتر و سریع تری به اینترنت داشته باشند.

اونوئه می گوید این باور یک پیش گویی نادرست است. اگر در این مرحله شبکه 5G را یک سیستم کوچک یا «هات اسپات» بپنداریم، این صنعت را به روی دیگر نوآوری ها می بندیم. راه اندازی سیستم های هات اسپات در مناطق روستایی چندان کار آسانی نیست. اگر استراتژی تجاری مناسبی نداشته باشیم، ساختار کوچک برد 5G می تواند شکاف دیجیتالی بین اقشار مختلف جامعه را بزرگ تر کند. اونوئه می گوید بهتر است که ذهن مان را برای فناوری های دیگر باز نگه داریم تا بتوانیم شبکه 5G را به مشتریان روستایی هم برسانیم.

اشتباه دوم: نیاز به سرمایه گذاری دائم

یکی از جسورانه ترین ادعاهای اونوئه این است که راه اندازی 5G نیازی به سرمایه گذاری های کلان ندارد. این گفته برخلاف تصور و پیش بینی های کارشناسان مربوط در زمینه گسترش تکنولوژی پیشگام است. اونئه معتقد است که برای گسترش 5G نیازی به تغییر ساختار کلی شبکه های فعلی نیست، بلکه می توانیم آن را در زیرساخت های فعلی هم راه اندازی کنیم. او می گوید سرویس دهی بهتر همیشه به معنی خرج هزینه های زیاد نیست.

اشتباه سوم: اکثر افراد بر این عقیده اند که 5G جای 4G را می گیرد

یک باور دیگر که اونوئه آن را زیر سوال می برد این است که شبکه 5G بلافاصله شبکه 4G را کنار می گذارد. اما اونوئه می گوید که این طور نیست. برتری یک شبکه بی سیم جدید نتیجه تکامل است نه ظهور ناگهانی آن البته طبق گفته اونوئه، در نهایت این اتفاق می افتد، اما نه یکشبه. در این مورد، تاریخ هم با اونئه موافق است. هیچ شبکه بی سیمی به طور کامل جای نسل قبلی را نگرفته است، به عنوان مثال، در مناطق زیادی از جهان مثل هند، هنوز از شبکه 3G و حتی 2G استفاده می شود.

از طرف دیگر، با اینکه شبکه 5G سرعت و ظرفیت بسیار بالایی را به ارمغان می آورد، اما هنوز در موارد بسیار زیادی شبکه 4G کارایی بیشتری خواهدداشت. به عنوان مثال، دستگاه های اینترنت مثل حسگرها در هر ساعت یا روز فقط یک بار باید حجم کمی از داده ها را منتقل کنند. این دستگاه ها می توانند در پهنای باند کم هم کار کنند و نیازی به اتصالات بسیار سریع ندارند.

اشتباه چهارم: شبکه 5G به طیف رادیویی بیشتری نیاز دارد

یک باور هست که در دنیای ارتباطات بی سیم مدام تکرار می شود. وقتی تعداد کاربران گوشی های هوشمند بیشتر می شود، میزان مصرف پهنای باند هم به ازای هر کاربر افزایش می یابد. در نتیجه طیف فرکانسی که در اختیار داده های موبایل قرار می گیرد، اشباع می شود. بنابراین به طیف فرکانسی بیشتری احتیاج داریم. اما اونوئه می گوید اپراتورها می توانند از طیف رادیویی فعلی برای پشتیبانی از 5G استفاده کنند و با تغییر ساختار، طیف بیشتری را آزاد کنند. او برای دفاع از ادعایش به تجربه 30 ساله اش در این سمت اشاره می کند. مثلا می گوید اکثر مردم تصور می کردند که سرویس 4G LET به طیف رادیویی جدید احتیاج خواهدداشت اما NTT DOCOMO در سال 2012 این سرویس را با استفاده از طیف رادیویی که وجود داشت راه اندازی کرد.

اشتباه پنجم: برای 5G همه چیز باید جدید باشد و نیاز به آپدیت های جدیدی از فناوری ها می باشد

بسیاری از محققان و کارشناسان حرفه ای در این صنعت بسیار مشتاق هستند که در آینده تا حد ممکن از شبکه 5G استفاده کنند و سرویس های موجود را روی این شبکه جدید ارتقا و گسترش دهند. اونوئه تاکید می کند اینکه 5G، نسل جدیدی از شبکه های بی سیم است، به این معنی نیست که می تواند یا باید به تمام نیازهای احتمالی ما در حوزه های مختلف مثل رانندگی خودکار، اینترنت اشیا یا سرویس های پهن باند موبایل پاسخ دهد.

او می گوید هیجان های ناشی از شبکه 5G حس دژا وو به او می دهد و یاد روزهایی می افتد که مردم فکر می کردند شبکه 4G می تواند تکنولوژی ها و سرویس های جدیدی برای ما به ارمغان بیاورد. به طور کلی اونوئه می گوید شبکه 5G در نهایت بسیاری از وعده های این صنعت را تحقق می بخشد؛ اما هنوز زود است که آن را راه گشایی برای بسیاری از پتانسیل ها در آینده تصور کنیم اما امید داریم که هرچه سریعتر این امکان فراهم آید.