کفیر یک شیر تخمیر شده است که با استفاده از دانه‌های کفیر (ترکیب خاصی از باکتری‌های زنده اسید لاکتیک و مخمر) تهیه می‌شود. سرشار از انواع باکتری‌های پروبیوتیک و مخمر بوده و بسیاری از مردم به منظور جایگزینی ماست (که معمولاً با استفاده از چند نوع پروبیوتیک تهیه می‌شود) برای اهداف سلامتی کفیر می‌نوشند. کفیر قوام بیشتری نسبت به ماست دارد و معمولاً به عنوان نوشیدنی به فروش می‌رسد. بیشتر محصولات کفیر به دلیل فعالیت پروبیوتیکی بیشتر تیره و گازدار هستند.

از کفیر در چه مواردی استفاده می‌کنند؟

- آکنه

- آلرژی

- سندرم خستگی مزمن

- یبوست

- افسردگی

- دیابت

- اگزما

- فشار خون بالا

- کلسترول بالا

- بیخوابی

فواید:

اگرچه تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها ممکن است مزایای سلامتی خاصی را ارائه دهند اما تحقیقات در مورد اثرات خاص کفیر در سلامتی نسبتاً محدود است. با این حال برخی شواهد اولیه وجود دارد که نشان می‌دهد کفیر ممکن است به تقویت ایمنی، کاهش التهاب و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

 

عدم تحمل لاکتوز:

باکتری‌های موجود در کف به تجزیه بیشتر لاکتوز موجود کمک می‌کنند و در نتیجه هضم و تحمل لاکتوز را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر این کفیر و ماست به نظر می‌رسند درد شکم و اسهال را کاهش می‌دهند.

کلسترول بالا:

مصرف کفیر باعث کاهش سطح چربی پلاسما نمی‌شود. هیچ نوشیدنی سطح کلسترول تام، کلسترول HDL  کلسترول LDL یا تری گلیسیرید را کاهش نمی‌دهد.

 عوارض جانبی احتمالی:

اگرچه نوشیدنی‌های کف به طور کلی بی خطر تلقی می‌شوند اما ممکن است عوارض جانبی خاصی (مانند یبوست، گاز و گرفتگی روده) ایجاد کنند. همانند سایر محصولات تخمیر شده مقدار کمی الکل طبیعی در کف وجود دارد. مهم است که توجه داشته باشید که کفیر نباید برای درمان خود بیماری و یا اجتناب از مراقبت‌های استاندارد استفاده شود.

کفیر را از کجا تهیه کنیم؟

کفیر که به طور گسترده در فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی موجود است و  اکنون در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی فروخته می‌شود.

نتیجه‌گیری:

در حالی که نوشیدن کفیر می‌تواند میزان مصرف پروبیوتیک شما را افزایش داده و کلسیم، پروتئین و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین کند ما نمی‌توانیم در مورد اینکه آیا می‌تواند بیماری‌های مختلف را درمان کند یا خیر نظری بدهیم. اگر به طور معمول ماست می خورید ممکن است از طعم تند و خامه‌ای کفیر لذت ببرید. فقط مطمئن شوید که برچسب‌ها را بررسی کرده و محصولی را انتخاب کنید که حداقل قند افزوده داشته باشد.

 

منبع: https://www.ninisite.com