آتش سوزی دلخراش در ساختمان پلاسکو

امروز، یکی از غمبارترین روزهای کشور و بخصوصو تهران بزرگ بود چراکه در این روز و بخاطر سهل انگاری های مسئولین مرتبط برای جلوگیری از چنین حوادثی، جان بزرگ مرانی فدای نجات جان برادران و خواهران ماشد. ساختمان پلاسکو فروریخت و عزیزان زیادی از دست رفتند از همه چیز غم انگیزتر اینست که مسئولین ما می توانستند باکمی درایت و ایمین سازی و یا تخلیه ساختمان فرسوده پلاسکو از این حادثه جلوگیری کنند.

آتش سزی و سقوط ساختمان پلاسکو

آتش سوزی و سقوط 15 طبقه از ساختمان پلاسکو در حالی اتفاق می افتد که از 9 ماه پیش این خطر را به مسئولین امنیتی مرتبط با چنین حوادثی گوشزد کرده بوده و خطر ریزش ساختمان پلاسکو را بصورت جدی به گوش مسئولین رسانده بودند اما متاسفانه از انجاییکه مسئولین ما همیشه دیر به خود می جنبند اینبار تا آتش سوزی و ویرانی ساختمان پلاسکو هیچ کاری انجام ندادند.

به نقل از مجله فرهنگی خبری نفس های سرکش، وزیر کشور بر ضرورت رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو و مشخص شدن مقصران این حادثه تاکید کرد. وزیر کشور بر ضرورت رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو و مشخص شدن مقصران این حادثه تاکید کرد.عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه بازدید خود از محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که به همراهی برادر رئیس جمهور انجام شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال این حادثه، امدادرسانی و رسیدگی به حادثه آغاز شده و در حال حاضر عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه در مرحله دوم باید علت این حادثه مشخص شود، گفت: تاکید داریم که حتما باید با خاطیان این ماجرا و دستگاه‌ها و نهادهایی که قصور داشته‌اند برخورد شود.به گزارش ایسنا، در ابتدای بازدید رحمانی فضلی، نمایندگان دستگاه‌های امدادی گزارشی اجمالی از حادثه را به وی ارائه کردند. جناب آقای وزیر، آیا همیشه باید چشم انتظار بروز چنین حوادثی باشید؟ قطعا افراد زیادی در بوجود آمدن این حادثه نقش داشته اند گرچه مجازات این افراد می بایست که انجام شود اما آیا جای خالی عزیزان از دست رفته را نیز پرخواهد کرد؟ آیا مشخص نیست که چند ساختمان دیگر با طول عمر 56 سال در کشور وجود دارند که ممکن است هرلحظه چنین اتفاقی را تکرار کنند؟ جناب آقای ویزر

لطفا در امر پیشگیری از چنین مسائلی سخت گیری بسیار بیشتری را مبذول فرمایید.


پس از اینکه ساختمان پلاسکو دچار حریق شد و پس از آن 15 طبقه از این ساختمان فروریخت، عده زیادی از جمعیت همیشه در صحنه و بیکار، دوربین به دست به سمت ساختمان حمله کرده و با مسدود کردن راههای ارتباطی اطراف ساختمان باعث کند شدن عمل امداد رسانی و اطفاء حریق شدند. مردم ما چه زمانی به این درک و فرهنگ اجتماعی خواهند رسید که در چنین اتفاقاتی باید از تجمع در اطراف محل حادثه دوری کنند تا امداد رسانان براحتی بتوانند امدو شد کنند ممتاسافانه گرفتن یک فیلم و یا عکس و نشان دادن آن به اطرافیان آنقدر برای برخی از افراد جذابیت دارد که اهمیتی به این دست مسائل قائل نمی شوند و ممکن است ساعتها در اطراف محل حادثه اجتماع کرده و به نظاره سوختن خرمن خلق شوند و لذت ببرند.
به نقل از مجله فرهنگی خبری نفس های سرکشف در پی آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان «پلاسکو» که صبح روز پنجشنبه (۳۰ دی) در خیابان جمهوری تهران رخ داد، بعضاً تصاویری دلخراش و غم‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش معاون دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت را نیز به دنبال داشت. این مقام از انتشار چنین تصاویری انتقاد کرده و خواستار جلوگیری از انتشار این تصاویر شدند.
آتش سوزی در ساختمان پلاسکو
به نقل از مجله فرهنگی خبری نفس های سرکش و به گزارش خبرگزاری ایسنا: در پی آتش سوزی و فروریختن ساختمان «پلاسکو» که صبح روز پنجشنبه (۳۰ دی) در خیابان جمهوری تهران رخ داد، بعضاً تصاویری دلخراش و غم‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش معاون دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت را نیز به دنبال داشت. معاون دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت عنوان کرد که «تصاویر دلخراشی که از طریق تلگرام منتشر می‌شوند به شدت باعث ایجاد عارضه روانی و افزایش استرس مردم می‌شوند و بُعد منفی دارند. در عین حال انتشار این تصاویر هیچ کمکی به مردم نمی‌کند. شرایط اورژانسی است و نیاز به اطلاع‌رسانی وجود دارد. این کار نیز از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد، کاری که مردم می‌توانند در این مواقع انجام دهند که کمک بزرگی نیز به حادثه دیدگان می‌کند، مدیریت ارسال این تصاویر است.»

به همین منظور خبرنگار ایسنا با بیژن نفیسی - روزنامه‌نگار - گفت‌وگویی انجام داده است؛ او با اشاره به گسترش حضور شبکه‌های مجازی در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای، اظهار کرد: به طور کلی رسانه‌های رسمی باید بتوانند در این شرایط نیازهای مردم به آگاهی را  برطرف کنند تا دیگر برای دریافت خبر و اطلاعات به سراغ شبکه‌های اجتماعی نروند.

نفیسی با بیان اینکه امروز هر فردی یک رسانه در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: امروز رسانه‌های اجتماعی در اختیار مردم قرار گرفته‌اند و چون مردم ما از سواد رسانه‌ای خوبی برخوردار نیستند و از اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار در  مواقع بحرانی اطلاعاتی ندارند، اغلب شاهد بی‌اخلاقی‌هایی در این رسانه‌های اجتماعی هستیم.

این روزنامه‌نگار باسابقه با تاکید بر اینکه باید به صورت جدی سواد رسانه‌ای به مردم آموزش داده شود، گفت: امروز جامعه ما به آموزش سواد رسانه‌ای آن هم در سطح گسترده نیازمند است. چراکه امروز به نوعی رسانه‌ها در اختیار مردم قرار گرفته‌اند و از آنجایی که به اصول طلاع‌رسانی آشنا نیستند، اغلب شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که همانند امروز در پی فروریختن ساختمان پلاسکو تصاویر امناسبی منتشر می‌شوند.

او ادامه داد: افرادی که در رسانه‌های اجتماعی خبررسانی می‌کنند، نمی‌دانند که گاهی مسائل اخلاقی را فراموش و اصول حرفه‌ای را زیر پا می‌گذارند. ما الان در کشورمان آموزش‌های راهنمایی و رانندگی از دبستان آغاز می‌شود، ولی برای موضع مهم و تاثیرگذاری مثل حضور در رسانه‌های اجتماعی هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.

ساختمان پلاسکو

متن و عکس ارسالی همایون شجریان درپی حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو

همایون شجریان، هنرمند مردمی و محبوب کشورمان نیز از حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو بسیار غمگین شده و متنی را برای هموطنان و مخصوصا بازماندگان این حادثه ارسال کرده است. همایون شجریان بخاطر حادثه ساختمان پلاسکو متنی را منتشر کرد

همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی کشورمان با انتشار عکس و متنی نسبت به فداکاری های آتش نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو واکنش نشان داد.

همایون شجریان نوشت:

*****

درود بر شرافت و جسارت اینان که جان فدا کردند

تا زندگى ها زنده بمانند

و یادشان بماند

انسان بودن را