وام 10 میلیونی

پرداخت وام ده میلیون تومانی خرید لوازم منزل آغاز شد

پس از کش و قوس های بسیار زیاد، برای پرداخت و چگونگی پرداخت وام 10 میلیون تومانی خرید لوازم خانگی، شرایط دریافت وام 10 میلیونی، اعلام شد. شرایط دریافت وام ده میلیون تومانی خرید لوازم منزل ایرانی، به این شکل است که عموم افرادی که دارای درآمد مشخص و ثابتی هستند با مراجعه به بانک ها و طی مراحل لازمه، یک کارت اعتباری بانکی دریافت خواهند کرد که تا سقف مشخص شده و نهایتا تا سقف یکصد میلیون ریال می توانند کالای ایرانی خریداری نمایند.

شرایط دریافت وام ده میلیون تومانی

ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت متن کامل بسته خروج از رکود را درحالی اواخر مهر ماه رونمایی کرد که در بند سیاست های تحریک تقاضای اعتباری آن آمده بود "با توجه به مشکلی که امروز بنگاه ها در فروش محصولات خود با آن مواجه هستند لازم است تا بخشی از منابع بانکی در شرایط موجود برای تحریک تقاضا اختصاص یابد؛ بدین منظور سیاست های اعتباری زیر در نظر گرفته شد. " که در این سیاست ها به  اعطای تسهیلات خرید کالای مصرفی بادوام (از جمله اتومبیل) با ابلاغ بانک مرکزی مبنی بر تخصیص  ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی برای خرید کالاهای ایرانی و تخفیف در نرخ تسهیلات بانکی خرید کالا در صورت تسویه پیش از موعد سخن گفته شده بود. 


موضوعی که نهایتا در اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی اینطور مطرح شد که کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود.

وامی که همگان منتظر بودند تا در روزهای ابتدایی مانند وام خرید خودرو به بار نشیند سرانجام پس از 63 روز تاخیر آن هم متفاوت از روزهای ابتدایی مطرح شدنش به بار نشست.

حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات در خصوص جزییات این طرح  گفت: زوج‌های جوانی که به تازگی ازدواح کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج و با دریافت کد رهگیری وارد سامانه شده و گزینه طرح خرید کالا را انتخاب کنند و سپس بعد از ثبت درخواست از طریق این سامانه پیامکی مبنی بر دریافت کارت اعتباری به آنها داده خواهد شد.

وام ده میلیون تومانی خرید کالا

وی ادامه داد: کارمندان و مستمری‌بگیران نیز از طریق ثبت‌نام در حوزه منابع انسانی می‌توانند نسبت به دریافت طرح خرید کالا درخواست داشته باشند و سپس گواهی کسر از حقوق خود را برای بانک‌های عاملی که حقوقشان از آن طریق واریز می‌شود ارائه دهند و بعد از ثبت درخواست و مراجعه به بانک آنجا فرم قرارداد را امضا کنند.

حکیمی با اشاره به محدودیت ثبت‌نام برای این طرح اظهار داشت: با توجه به شرایطی که پیش‌بینی شده برای زوج‌های جوان و کارمندان و مستمری بگیرانی که حقوق دریافتی آنها یک میلیون و 500 هزار تومان است ثبت‌نام به صورت کامل انجام خواهند شد و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات در خصوص سایر اقشار جامعه برای استفاده از این طرح بیان کرد: در حال حاضر تنها افراد مشمول دریافت کارت می‌توانند ثبت‌نام داشته باشند منابع 200 میلیارد تومانی این طرح کفایت این دو گروه را می‌کند و حال اگر منابعی اضافی تخصیص داده شود در اطلاع‌رسانی‌های بعدی مردم را آگاه می‌کنیم.

جزییات دریافت وام خرید کالا

براساس این گزارش بانک مرکزی نیز در اطلاعیه ای در خصوص مرحله اول صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی‌ اعلام کرده است در اجرای بخشنامه شماره 308075 مورخ 94.10.17 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی، از تاریخ 94.10.19 بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور حسب درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی برای کارکنان و بازنشستگان حائز شرایط زیر در چارچوب فصل (ح) دستورالعمل صدور کارت اعتباری مرابحه، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌کنند:

شرایط دریافت وام 10 میلیون تومانی خرید کالا

کارکنان رسمی و پیمانی سازمان‌ها فوق که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل پانزده میلیون ریال است.

بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که حداکثر مستمری تعهد نشده آنها ماهانه معادل پانزده میلیون ریال است.
سقف اعتبار این کارت‌ها، حداکثر معادل چهار برابر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه (سقف گواهی کسر از حقوق) متقاضی بوده و تضمین بازپرداخت اقساط صرفاً از طریق گواهی کسر از حقوق و بدون نیاز به تضامین و وثایق دیگر انجام می شود.

درخواست کارکنان و بازنشستگان سازمان‌ها توسط واحدهای منابع انسانی آنها گردآوری و در قالب فهرست رایانه‌ای به همراه نامه گواهی کسر از حقوق گروهی که به تایید ذیحساب سازمان مربوطه رسید است به بانک‌هایی که حقوق و مستمری کارکنان آن سازمان را پرداخت می‌کنند ارسال می‌شود.

بانک‌های عامل مکلفند بلافاصله پس از دریافت فهرست رایانه‌ای نسبت به اعتبارسنجی و صدور کارت اعتباری برای کارکنان و مستمری بگیران معرفی شده اقدام کرده و پس از صدور کارت، مراتب را به صورت پیامکی به متقاضیان اطلاع‌رسانی کنند. متقاضیان پس از دریافت پیامک با مراجعه به شعبه یا واحد بانکی معرفی شده، ضمن امضای قرارداد و سایر مدارک، کارت اعتباری خود را دریافت می‌کنند. این کارت‌ها از زمان تحویل، در تمام مراکز معرفی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید کالاهای فهرست شده توسط وزارتخانه مزبور، قابل استفاده هستند.

زوج های جوان در اولویت هستند

تمامی زوج‌هایی که مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام نموده لیکن تا کنون موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، می‌توانند علاوه بر تسهیلات مزبور، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی نیز درخواست کنند. به این منظور در چارچوب فصل (ح) دستورالعمل صدور کارت اعتباری مرابحه، حسب درخواست متقاضیان، برای هر یک از زوجین تا سقف پنجاه میلیون ریال، کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر می‌شود. ضوابط و مدارک لازم برای دریافت کارت اعتباری همانند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و این کارت‌ها در بانکی که توسط زوجین معین شده است، صادر و تحویل می‌شوند.

درخواست کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی از طریق تارنمای سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی و با در دست داشتن کد رهگیری مربوط به درخواست تسهیلات ازدواج از تاریخ 94.10.19 امکان‌پذیر است. مجدداً تاکید می‌شود که درخواست و دریافت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به هیچ عنوان موجب تاخیر یا محرومیت از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نبوده و این تسهیلات مطابق با روال گذشته و با تامین منابع توسط بانک عامل تخصیص خواهد یافت.


لازم به ذکر است که  مدت زمان بازپرداخت تسهیلات خرید کالا از 18 ماه به 12 ماه کاهش یافته است که با این شرایط، امکان پرداخت اقساط برای اکثر مردم با قدرت خرید پایین وجود نخواهد داشت چراکه  با کاهش اقساط پرداخت تسهیلات خرید کالا، برای وام ده میلیون تومانی باید ماهانه یک میلیون تومان قسط پرداخت شود که با قدرت خرید بسیاری از مردم مغایرت دارد.

تحلیل:
با توجه به پرداخت اقساط یک میلیون تومانی وام خرید کالا، می توان اینطور استنباط کرد که این طرح نیز مانند سایر طرح های اینچنینی، برای قشر کم درامد جامعه تهیه نشده و هیچ کمکی به انها نخواهد کرد باید توجه داشت، خانواده ای که توان بازپرداخت اقساط یک میلیون تومانی در هر ماه را داشته باشد، عموما نیاز چندانی به دریافت چنین وامی نخواهد داشت. مسئولینی که زحمت تهیه این طرح را به خود داده اند، به این توجه نکرده اند که در وضعیت کنونی، پایه حقوق دریافتی قشر عظیمی از کارگران و حقوق بگیران جامعه، معادل با مصوبه قانون کار بوده که آن هم زیر یک میلیون تومان است.  باید به این دست مسئولین گوشزد کرد که چرا نباید این طرح، طوری برنامه ریزی و اجرا شود که برای طبقه فقیر و کم درامد جامعه که درامد کمتر از یک میلیون تومان دارند نیز، قابل دسترس بوده و مرحمی بر زخم های فراوان این قشر ضعیف از جامعه باشد؟

اخیرا نیز برای خروج بازار مسکن از رکود، میزان وام مسکن را افزایش چشم گیری داده اند تا زوج های جوان نیز توانایی خانه دار شدن را داشته باشند اما لقسلط بسیار سنگین این وامها نیز، نشان می دهد که تصمیم گیری برای افزایش وام مسکن برای کمک به قشر ضعیف جامعه و زوج های جوان نبوده است چراکه کدام زوج جوانی توانایی بازپرداخت اقاسط ماهانه دومیلیون پانصد هزار تومانی را داند؟
قطعا تعدادی از زوج های جوان که بخاطر اوضاع مالی بسیار خوب پدرومادرشان، سر سفره عقد هر کدام کلید یک آپارتمان را هدیه گرفته اند، تنها برای بیشتر شدن پولهایشان این وامها را دریافت کرده و با سپرده کردن در بانکها ماهیانه چندین میلیون به پس اندازشان افزوده می شود و زوجین بی بظاعتی که متاسفانه قشر اکثریت را نیز در برمی گیرند، حتی به خانه دار شدن هم نمی توانند اندیشه کنند.
آیا تصور می کنید اگر مسئولین به فکر زوجین مستاجر و کم درامد بودند، چنین شرایطی را برای بازپرداخت وام ها تعیین می کردند؟
آیا حقیقتا این وامها برای کمک به زوجین کم درامد ایجاد شده اند؟





                               


جدیدترین ها

قرمزها باز هم آبی ها را درهم کوبیدند ظاهرا باخت آبی ها تمامی ندارد
چگون برخی در صف بانک پولدار می شوند
کلیپ بسیار دیدنی مرتاض مشهدی
فیلم دیدنی شلیک سامانه اس 300
علت اصلی مرگ نابهنگام مهرداد اولادی
وارم ازدواج 10میلیون تومان شد (شرایط دریافت)
وجود سوسک های پخته در کیک های بسته بندی تولیدی یک شرکت مشهور ایرانی