جزئیات سقوط جنگنده اف 7
سقوط جنگنده اف 7 نیروی هوایی ارتش در نزدیکی نائین، خبر جنجالی چند ساعت گذشته شبکه های اجتماعی و خبرگزاریها بود.ساعتی پیش رسانه‌ها، خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه یک فروند جنگنده "F-7" نهاجا در "نائین" سقوط کرد.
به گزارش مجله دقدقه و به نقل از خبرنگار گزاریها؛ ساعتی پیش رسانه ها، خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه یک فروند جنگنده "F-7" نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در "نائین" سقوط کرد.

جزئیات سقوط جنگنده اف 7


جنگنده اف7 بخاطر داشتن قابلیت های خاص پروازی و جنگندگی خود، در بین خلبانان از محبوبیت خاصی برخوردار است.به نظر می رسد، نقص فنی یکی از نکاتی بوده که در سقوط هواپیماها و جنگنده های  جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر مطرح شده و با توجه به اینکه  "F-7" یک جنگنده  قدیمی بوده احتمالا در زمینه اورهال هواپیما اقدام لازم انجام نشده است.
 

**شرح سانحه هوایی در "اصفهان" و نزدیکی شهر نائین

یک فروند هواپیمای  "F-7" که با دو نفر سرنشین ساعت 9:15 دقیقه صبح امروز از پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای پرواز آموزشی برخاسته بود دو سرنشین این هواپیما که در حال گذرندان دوره اموزشی خلبانی جنگنده خود بودند بخاطر نقص فنی، در نزدیکی شهر نائین سقوط کردند. ساعت 9:58 دقیقه دچار حادثه شد و در حوالی شهرستان "نائین" سقوط کرد. خوشبختانه دوسر نشین این هواپیمای جنگنده توسط صندلی پرتاپ و توسط چتر نجات به سلامتی فرود امده و این اتفاق حادثه جانی نداشته است.این هواپیما که خلبان و کمک‌خلبان آن خوشبختانه با  "اجکت کردن"  از سانحه نجات یافتند در 40 کیلومتری  "نائین"  در حوالی "روستای کُجان"  با کوه برخورد کرده و منهدم شده است.

جزئیات سقوط جنگنده اف 7

بر اساس اعلام منابع آگاه مقصد این هواپیما میدان تیر "انارک"  بوده و به دلیل اینکه منطقه برخورد غیرمسکونی بوده و با توجه به نجات جان سرنشینان حادثه تلفات جانی نداشته است.  بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران این حادثه ناشی از نقص فنی در این پرواز صورت پذیرفته است.

**جنگنده  " اف 7"

در حقیقت جنگنده  "F-7" یک هواپیمای مهندسی معکوس شده از جنگنده های کلاس  "میگ"  است.  سایت میلیتاری فکتوری (Military Factory) درباره این جنگنده عنوان داشت: "F-7" نسخه کپی شده جنگنده "میگ 21" بوده و دارای قابلیت های ویژه ای است.


این سایت ادامه داد: از جنگنده  "F-7"  ساخت جمهوری خلق چین دست کم 2450 فروند ساخته شده  است. جنگنده مذکور با طول قریب به 15 متر، عرض بیش از 8 متر، ظرفیت یک خدمه را دارد.
سایت میلیتاری فکتوری (Military Factory) با اشاره به اینکه این جنگنده با  وزن 9 هزار و 100 کیلوگرم  می تواند انواع سلاح ها را حمل کند عنوان داشت: این جنگنده دارای موتور توربوجت "لیانگ دبلیو پی" است.
جزئیات سقوط جنگنده اف 7
این سایت با اشاره به قابلیت های  "F-7"  تاکید کرد: جنگنده  "F-7" می تواند انواع سلاح ها را حمل کند که از جمله آن می توان به "بمب های هدایت شونده"، "موشک های هوا به هوا" ، "موشک های هوا به زمین" و ...  اشاره کرد.

اولین نسخه تولید در چین  "جی۷ " /"F-7"  نام گرفت که نسخه کپی  "میگ ۲۱ " در جمهوری خلق چین بود. "میگ ۲۱ " نخستین نسخه تولیدی میگ۲۱ در  تیراژ  وسیع بود که به دلیل وزن کم و رانش بالا و دید بسیار عالی می تواند عملیات مختلفی را پشتیبانی کند.

جنگنده اف7 از محبوبیت بسیار زیادی نزد خلبانان جنگنده برخوردار است چرا که دارای قابلیت های پرازی خاصی است که تنها در معدودی از هواپیماهای جنگنده این قابلیت ها وجود دارد. گرچه این مدل از هواپیماها در ارتش های بسیاری از کشورها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و هواپیماهای جنگنده بسیار پیشرفته تری را جایگزین آنها کرده اند البته جمهوری اسلامی ایران هم "F-7"  دارد و آن را بهینه سازی کرده است. امیر سرتیپ دوم خلبان  "روزخوش" فرمانده پایگاه هوایی اصفهان درباره تجهیزات جنگنده "F-7"  عنوان داشت: اگر شرایطی باشد که مسئولین از ما درخواست کنند، هواپیمای PC-7 این قابلیت را دارد که به یک هواپیمای شکاری با سرعت کم تبدیل شود و از آن برای ماموریت هوا به زمین استفاده کنیم. حتی مسلسل هم روی آن نصب و با موفقیت تست شده است.


فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان به هواپیمای  "F-7" اشاره و تصریح کرد: جنگنده   "F-7"  یک هواپیمای شکاری بمب‌افکن است ؛ یعنی هم عملیات "هوا به هوا" و هم "هوا به زمین" را انجام می‌دهد.

وی افزود: ما از این هواپیما هم در بحث آموزش و هم در بعد تاکتیکی بهره می‌بریم. لذا این هواپیما یک جت آموش پیشرفته است. روزخوش خاطرنشان کرد: زمانی که این هواپیما را خریداری کردیم ضعف‌های عملیاتی و تاکتیکی داشت. لذا متخصصان با توجه به تجربه‌هایشان در هواپیماهای دیگر این ضعف‌ها را برطرف کردند.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان گفت:  "F-7"  هواپیمای بسیار خوبی است و بیشترین طی مسافت ارتفاع را در کمترین زمان دارد و خیلی سریع می‌تواند به اوج برسد. قابلیت انعطاف و تغییر زاویه و جهت در کمترین زمان از مشخصه‌های این هواپیما است.

روزخوش در پایان خاطرنشان کرد: بمب‌های مختلفی در حال آزمایش است که روی  "F-7"  نصب شود. آخرین موشکی که تست کردیم روی این هواپیمای جواب مثبت گرفتیم و در حال ارتقاء هستیم.

"میگ-۲۱" جنگنده مافوق صوت سبک ساخت شرکت "میگ "در اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده  که توانایی پرواز با سرعتی بیش از 2 ماخ را دارد. این هواپیما در بیش از  30 کشور جهان عملیاتی شده و با گذشت نیم قرن از اولین پروازش همچنان در بسیاری از نیروهای هوایی دنیا فعال می‌باشد.


در شوروی سابق این هواپیما از اواخر دهه ۱۹۵۰ تا میانه‌های دهه ۱۹۷۰ ساخته شد. هم‌اکنون "میگ-۲۱ " در نیروی هوایی  کشورهای مختلف جهان مشغول به خدمت است و با طرح ساده و بادوام این جنگنده کوتاه‌برد در طول سال‌های تولید و استفاده از آن بارها با ارتقا و اصلاح رادار، بدنه پروازی، اویونیک، سلاح‌ها و موتور بهینه‌سازی شده‌است. میگ-۲۱ از یک موتور توربوجت استفاه می‌کند.

میگ 21 با طول 15 و عرض بیش از 7 متر، در سال 1959 طراحی  و تاکنون بیش از 11 هزار فرونده از آن تولید شده است. این جنگنده با سرعت بیش از 2 هزار و 200 کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی بیش از 1100 کیلومتر دارای قابلیت های ویژه ای است.


"میگ 21" می تواند انواع سلاح های از راکت های 240 میلی متری و توپ های 23 میلی متری بهره می برد و می تواند انواع موشک های  "هوا به هوا" و "هوا به زمین" و "بمب های هوشمند"  را حمل و شلیک کند.

 جایگاههای 2 تایی حمل مهمات در میگ21 ، در مدل لنسر به 3 قلاب افزایش یافته اند. جنگنده مذکور می تواند  موشکهای هوا به هوای " R-60 "و" R-73 " و  راکت  اندازهای  " UB32"  را می تواند حمل و شلیک کند.

در مجموع به نظر می رسد اورهال نشدن "جنگنده اف-7" (که نقص فنی را رقم زده) عامل سقوط این جنگنده بوده؛ چرا که نقص فنی دلیل اولیه آن است. در هر صورت لزوم توجه به خرید یا ساخت جنگنده های پیشرفته در نهاجا ضروری به نظر می رسد تا شاید در آینده شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم.