معاونت شهری شهرداری تهران خبر داد که تا به حال چیزی حدود 8 هزار تن نخاله و ضایعات ساختمانی نظیر آهن آلات و بتن از محل حادثه ساختمان پلاسکو جمع آوری شده است.از آنجا که ممکن است لا به لای آن اسناد و اموال کسبه باشد این نخاله ها تحت الحفظ به مکان دیگر انتقال می یابد.

به نقل از مجله فرهنگی خبری نفس های سرکش، منصورباقرصاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در چند روز اخیر با همکاری برخی دستگاه ها توانستیم حجم زیادی از آهن آلات، بتن و برخی نخاله ها را از ساختمان پلاسکو جمع آوری کنیم. وی با بیان اینکه وظیفه و هدف ما جمع آوری نخاله های ساختمانی نیست، گفت: درنظرداریم با آوار برداری، پیکر محبوس شده و یا اجساد آتش نشانان را از زیر آوار خارج کنیم. باقرصاد افزود: با دستور مقامات قضائی، زمینی به وسعت هفت هکتاردر خیابان مختاری (منطقه 12) انتخاب شده و آوار ساختمان پلاسکو به آنجا منتقل می شود.

 وی گفت: این حجم از نخاله از زمان آغاز عملیات تاکنون توسط کامیونها 800 مرحله بار گیری و از محل خارج شده است. وی افزود: در جریان عملیات آوار برداری اگر گاوصندوق یا اموال دیگری پیدا شود، پس از تنظیم صورتجلسه به مقامات قضایی و نیروی انتظامی تحویل داده خواهد شد.

 در حال حاضر عملیات آواربرداری بخش شرقی ساختمان پلاسکو انجام شده و نیروهای مستقر دراین محل با استفاده از بیل های مکانیکی مشغول عملیات هستند.

 ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری و تقاطع چهارراه استانبول حدود ساعت 8 صبح پنجشنبه 30 دی ماه دچار حریق شد و حدود ساعت11:30 دقیقه به علت شدت آتش فرو ریخت. از زمان ریزش ساختمان پلاسکو تاکنون عملیات آواربرداری با کمک تمام تجهیزات و نیروهای امدادی به طور شبانه روزی ادامه دارد.

 

* اختصاص زمین هشت هکتاری در منطقه 12 برای انتقال نخاله های آوار پلاسکو

 معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: یک زمین هشت هکتاری در منطقه 12 برای تخلیه نخاله های ساختمان پلاسکو اختصاص یافته که به طور کامل حصارکشی شده و قابل کنترل است.

 به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مجتبی یزدانی افزود: با هماهنگی های انجام شده با دادگستری، نیروی انتظامی و پلیس راهور مسیر معینی برای تخلیه نخاله های آواربرداری شده از پلاسکو در نظر گرفته شده است.

 وی اظهار کرد: اکنون 200 دستگاه کمپرسی و هشت بیل مکانیکی در جریان آواربرداری در حال فعالیت هستند به طوری که هر دستگاه کمپرسی با نظارت و همراهی یک نیروی شهربان و مأمور نیروی انتظامی به زمینی در خیابان شهید مختاری در منطقه 12 منتقل می شود.

 یزدانی یادآور شد: با حضور قاضی دادگستری و نیروی انتظامی در محل، تخلیه انجام شده و سپس صورت جلسه ای از آن تهیه می شود تا پس از آن مجددا آورهای تخلیه شده مورد واکاوی و بازبینی قرار گیرد تا اموال مردم شناسایی شود. معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: این نخاله ها دور ریخته نمی شود و نظارت بر وضعیت آن بر عهده قوه قضائیه و دادگستری است.