در این مطلب با خواص گیاه دارویی زنجبیل بیشتر و به طور مفصل آشنا شده و فواید و مضرات این گیاه را به طور کامل می شناسید.

درمان تهوع با زنجبیل
 
به نقل از مجله فرهنگی خبری نفس های سرکش، "زنجبیل" گیاهی است با نام علمی Zingiber officinalis از خانواده Zingiber aceae (خانواده زنجبیل) که از ریزوم (ریشه) آن استفاده می ‌شود. ریشه‌ها را از زمین خارج نموده و پس از پوست کندن به صورت تازه یا پودر استفاده می ‌کنند. تازه ی آن دارای مقدار زیادی رطوبت است که در اثر گذشت زمان خشک می ‌شود.



در بیشتر بازارهای جهان از جمله ایران، تکه‌های خشک ریزوم (که تقریباً سفید رنگ است) وجود دارد که دارای بوی بسیار نافذی است. این گیاه در ایران وجود ندارد و از هندوستان یا نقاط دیگر وارد می‌ شود. زنجبیل به عنوان معطرکننده و ادویه، یکی از پرمصرف ‌ترین گیاهان خوراکی و دارویی جهان است.
 
زنجبیل دارای خواص متعددی است اما یکی از خواص مهم آن ضد تهوع بودن است که در بین گیاهان جزء قوی‌ترین‌هاست.
 
مصرف زنجبیل در زمان تهوع ناشی از مسافرت و تهوع دوران بارداری بین افراد جهان بسیار شایع است.

بسیاری از افراد بعد از سوار شدن به ماشین یا وسایل نقلیه دیگر دچار تهوع می ‌شوند که برای جلوگیری از این حالت می توانند نیم تا یک ساعت قبل از سوار شدن نیم تا یک گرم پودر زنجبیل را مصرف نمایند.
 
همچنین خانم‌های حامله می ‌توانند همین میزان را اول صبح مصرف کنند تا تهوع ناشی از حاملگی، آن‌ها را ناراحت نکند. مصرف این میزان هر روزه، کاملاً بی‌ ضرر و در حد مصرف خوراکی آن می ‌باشد.
 
برای خوردن آن می‌ توان پودر زنجبیل را به روی غذا ریخت یا در یک نوشیدنی مثل چای حل نمود و مصرف کرد. البته زنجبیل از مزه ی ‌تند و تیزی برخوردار است و ممکن است بعضی قادر به خوردن مستقیم آن نباشند، به همین دلیل می ‌توان پودر آن را در کپسول‌های خالی ژلاتینی که در داروخانه‌ها موجود می‌ باشند پر نموده و مصرف کرد. کپسول‌های خالی در اندازه‌های 250 میلی ‌گرم (یک چهارم گرم) و 500 میلی‌ گرم (نیم‌گرمی) در داروخانه‌ها موجود بوده و جنس آن‌ها ژلاتینی و کاملاً خوراکی هستند.
 
البته کپسول‌های آماده ی زنجبیل هم در بیشتر داروخانه‌ها وجود دارند.


تأثیر مفید زنجبیل در مبارزه با سرطان کولورکتال

مصرف زنجبیل می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از سرطان کولورکتال ایفا کند.

نتایج ابتدایی پژوهشی که در روزنامه‌ی Cancer Prevention Research  به چاپ رسید از پتانسیل ضدسرطانی زنجبیل خبر می‌دهد. در واقع مصرف این ریشه‌ی مفید، باعث کاهش التهاب روده‌ای می‌شود.

التهاب روده احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد و زنجبیل با کاهش این التهاب‌ها از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری به عمل می‌آورد. محققان مرکز دارویی دانشگاه میشیگان ایالات متحده‌ی آمریکا، 30 داوطلب را تحت نظر گرفتند تا تأثیر زنجبیل را روی التهاب روده مورد بررسی قرار دهند.

این افراد به دو گروه تقسیم شدند:

گروه اول روزانه و به مدت 25 روز یک مکمل حاوی 2 گرم پودر زنجبیل دریافت کردند و به گروه دوم پلاسبو یا همان دارو نما داده شد.محققان میزان التهاب روده‌ای در هر دو گروه را قبل و بعد از مصرف مکمل مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد در پایان این 25 روز، سطح التهاب روده در افرادی که مکمل زنجبیل مصرف کردند به میزان 28 درصد کاهش داشته است در حالی که این التهاب در افرادی که پلاسبو یا دارونما مصرف کرده بودند هیچ تغییری نکرده بود.



زنجبیل، موثر در کاهش دردهای قاعدگی

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: کپسول زنجبیل در بهبود درد دیسمنوره ی اولیه مانند مفنامیک اسید و ایبوپروفن عمل می کند. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا علوم پزشکی تهران؛ این مطالعه با هدف مقایسه میزان اثربخشی کپسول زنجبیل با داروهای شناخته شده در درمان دیسمنوره اولیه، مفنامیک اسید و ایبوپروفن توسط "گیتی ازگلی" پژوهشگر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام شده است.


تحقیق از نوع کارآزمایی بالینی بر روی 150 دانشجو با سابقه دیسمنوره اولیه انجام شد.

نمونه ها از نظر شدت دیسمنوره مشابه سازی شده و سپس به صورت تصادفی در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند.

افراد سه گروه از لحاظ سن، سن منارک، وزن، قد، BMI، رشته و سنوات تحصیلی، سمت در شغل پدر، تحصیلات و شغل مادر، ورزش منظم، طول و فاصله و مقدار خونریزی قاعدگی مشابه بودند.

زنجبیل به اندازه مفنامیک اسید و ایبوپروفن در کاهش درد قاعدگی موثر است.

برای افراد گروه زنجبیل، کپسول حاوی 250 میلی گرم زنجبیل، چهار بار در روز، به مدت سه روز از شروع خونریزی تجویز شد و به افراد گروه مفنامیک اسید و ایبوپروفن کپسول های مشابه با همان دستورالعمل و حاوی به ترتیب 250 میلی گرم مفنامیک اسید و 400 میلی گرم ایبوپروفن داده شد.

تاثیر داروها بر دیسمنوره پس از پایان دوره ی درمان به وسیله سیستم امتیازبندی چند بعدی گفتاری بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

یافته ها حاکی از آن بود که بهبود شدت دیسمنوره اولیه در سه گروه زنجبیل (64 درصد)، ایبوپروفن (66 درصد) و مفنامیک اسید (58 درصد) تفاوت آماری معنی داری نداشت. به عبارتی کپسول زنجبیل همانند دو داروی شیمیایی مرسوم در درمان دیسمنوره اولیه موثر بود.

نتایج نشان می دهد: کپسول زنجبیل در بهبود شدت دیسمنوره اولیه مانند داروهای رایج در تسکین درد قاعدگی موثر است. بررسی تاثیرات زنجبیل بر دیگر علایم همراه با دیسمنوره اولیه توصیه می شود.

خلاصه ی این تحقیق در مجله ی "پژوهش در پزشکی" دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسیده است.


چگونه با زنجبیل، تهوع را کم کنیم؟

حالت تهوع یک مشکل آزار دهنده است. ریشه گیاه زنجبیل می تواند حالت تهوع را بهبود بخشد.


چرا زنجبیل تهوع را کم می کند؟

زنجبیل ممکن است با:

- افزایش ترشح بزاق

- افزایش ترشح شیره های گوارشی

- کاهش اسید معده

- افزایش حرکت روده ها

تهوع را بهبود ببخشد.

از زنجبیل برای بهبود کدام تهوع ها می توان استفاده کرد؟

زنجبیل تهوع ناشی از:

- بارداری

- ماشین گرفتگی (در مسافرت)

- عمل جراحی

- شیمی درمانی سرطان


را می تواند کاهش دهد.

چگونه از زنجبیل برای درمان تهوع استفاده کنیم؟

در اینجا تعدادی روش برای استفاده از زنجبیل در برنامه غذایی ذکر شده است:

1- مقداری زنجبیل تازه بخرید. سپس آن را بشویید و پوست آن را با چاقو بکنید. چند تکه از آن را با چاقو ببرید و مانند قرص قورت دهید، زیرا مزه ی این گیاه به قدری تند است که نمی توان آن را جوید. این کار، سریع ترین راه برای مصرف مقدار زیادی زنجبیل است.

2- زنجبیل تازه را ریزریز کنید یا رنده کنید یا آسیاب کنید تا به شکل پودر درآید. سپس آن را به غذای خود اضافه کنید. شما می توانید در ماست، سس یا روی غذاهای سرخ شده از این پودر استفاده کنید. زنجبیل، طعم تند و تیزی دارد. اگر ابتدای پختن غذا به آن اضافه کنید، طعم آن ملایم تر خواهد شد و اگر در انتهای پختن اضافه کنید، طعم تندتری خواهد داشت.
چای زنجبیلی

3- شما می توانید دم کرده ی زنجبیل را تهیه کنید.

برای این کار پوست زنجبیل تازه را با چاقو جدا کنید. سپس چند برش کوچک از زنجبیل تازه را در کمی آب جوش، برای مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشانید (یا اینکه می توانید کمی از آن را رنده کنید و بجوشانید).

بعد از این مدت، دم کرده ی زنجبیل را با استفاده از صافی، در فنجان بریزید (تا تکه های زنجبیل وارد فنجان نشوند).

کمی عسل و آب لیمو ترش به این نوشیدنی اضافه کنید تا خوش طعم شود.

4- شما می توانید آب نبات یا شکلات زنجبیلی بمکید. با مکیدن شکلات، ترشح بزاق دهان زیاد می شود. با افزایش بزاق، حالت تهوع کم می شود.

5- خوراکی های زنجبیل دار بخرید، مثل شیرینی یا نان زنجبیلی. البته این گونه خوراکی ها را باید در حد متعادل مصرف کنید و در مصرف آنها زیاده روی نکنید، زیرا دارای مقدار زیادی قند و چربی هستند.

تذکرات:

اگر پوست زنجبیل تازه را جدا کردید، باید آن را در یک ظرف دربسته در یخچال نگه دارید تا خراب نشود.



سود و زیان زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبیل بیشتر آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.



زنجبیل یک تنه می‌تواند طعم هر غذا یا شیرینی را از این رو به آن رو کند. علاوه بر طعم‌دهی خواص درمانی زیادی نیز برای این ادویه قائل شده‌اند؛ اما با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبیل بیشتر آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

زنجبیل برای کاهش حالت نفخ

اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از نفخ حاصل از خوردن حبوبات یک تا دو ورقه‌ی نازک زنجبیل تازه را به غذای حاوی این مواد اضافه کنید. خواهید دید که حالت نفختان به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

زنجبیل برای تسکین درد

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که افرادی که با شروع اولین علائم میگرن یا سردرد زنجبیل مصرف می‌کنند درد کمتری احساس می‌کنند. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در زنجبیل باعث مسدود شدن ترشح هورمون‌های التهاب زا می‌شود. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به بهبود و تسکین آرتریت کمک کند.

اگر به دلیل ورود یک ویروس به بدنتان و یا حالت تهوع ناشی از ماشین‌گرفتگی

و غیره دچار حالت تهوع می‌شوید زنجبیل می‌تواند به دادتان برسد

به عقیده‌ی محققان افرادی که از آرتروز یا پولی آرتریت روماتوئید رنج می‌برند و روزانه پودر زنجبیل میل می‌کنند درد و تورم کمتری در مفاصل خود احساس می‌کنند. توصیه می‌کنیم مقداری پودر زنجبیل به شیر یا چای خود اضافه کنید. می‌توانید از زنجبیل تازه برای تهیه‌ی غذاهایتان نیز استفاده کنید.

زنجبیل برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان

اگر در گذشته مردم از قحطی، وبا و یا طاعون و غیره می‌مردند امروزه سرطان بلای جان انسان شده است. به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز تلاش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک نیز وجود ندارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که زنجبیل حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) می‌شود.
زنجبیل

زنجبیل در دوره‌ی بارداری: آری یا نه؟

در خصوص مصرف زنجبیل در دوره‌ی بارداری اتفاق نظری بین محققان وجود ندارد. نتایج پژوهش‌های مختلف نتایج مختلفی را نیز نشان داده است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رابطه‌ای بین مصرف زنجبیل و سقط‌جنین وجود دارد. نتایج بررسی‌های دیگر حاکی از این است که مصرف این ادویه باعث بروز مشکلات و عوارضی در این دوره می‌شود. درحالی‌که بررسی‌های متعدد دیگر نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل در دوره‌ی بارداری نه تنها مشکلی به بار نمی‌آورد بلکه باعث تسکین حالت تهوع نیز می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که شما قبل از مصرف مکمل یا خود زنجبیل با پزشکتان مشورت کنید. چون بسیاری از خانم‌ها برای مقابله با حالت تهوع‌های صبحگاهی از این ادویه استفاده می‌کنند.

زنجبیل باعث بروز التهاب‌های دهانی می‌شود

در طب سنتی این اعتقاد وجود دارد که زنجبیل گرمی است و باعث گرم شدن بدن می‌شود؛ یعنی اینکه باعث می‌شود بدن گرمای بیشتری تولید کند. امکان دارد این مسئله نیز باعث بروز التهاب در دهان و مخاط شده و ایجاد سوزش یا خارش کند. اگر شما با مصرف زنجبیل احساس التهاب و سوزش در دهان داشتید از مصرف آن بپرهیزید.
اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید

زنجبیل باعث تسکین حالت تهوع می‌شود

اگر به دلیل ورود یک ویروس به بدنتان و یا حالت تهوع ناشی از ماشین‌گرفتگی و غیره دچار حالت تهوع می‌شوید زنجبیل می‌تواند به دادتان برسد. پودر، نوشیدنی زنجبیل، قرص و یا مربای آن باعث تسکین معده و جلوگیری از آشوب آن می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل به اندازه‌ی داروی اسکوپولامین یا همان هیوسین موثر عمل می‌کند. این دارو که بدون نسخه تجویز می‌شود و برای پیشگیری از ماشین‌گرفتگی، دل درد و غیره مصرف می‌شود.

زنجبیل می‌تواند باعث کاهش قند خون شود

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پودر زنجبیل در افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند باعث کاهش قند خون می‌شود. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید و نگران میزان قند خونتان هستید با پزشک معالجه‌ی خود در خصوص مصرف زنجبیل مشورت کنید. اگر پزشکتان تشخیص بدهد که مصرف این ادویه با داروهایتان تداخل ایجاد نکند می‌توانید از آن برای کنترل هر چه بیشتر قند خونتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف زنجبیل می‌تواند تأثیر خطرناکی روی میزان انسولین بدنتان داشته باشد.

زنجبیل همپای داروهای ضدانعقاد خون

نتایج یک پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد که زنجبیل یک ضدانعقاد قوی است که تا حدودی قوی تر از آسپرین نیز محسوب می‌شود. در نتیجه مصرف آن برای بیمارانی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود. به خاطر اینکه خطر خونریزی یا کبودی را در آن‌ها بالا می‌برد. اگر مشکل خونریزی دارید و یا از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف زنجبیل بپرهیزید.




زنجبیل از دیدگاه طب سنتی

گیاه زنجبیل مزاج گرمی دارد و دارویی بسیار مفید برای اصلاح عملکرد سلول‌های بدن است. این گیاه دارویی ضد درد و سرماخوردگی و لاغرکننده است.

زنجبیل یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایران، چین و هند است که از آن در غذاها هم استفاده می‌کنند در نتیجه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و لازم است در مورد ارزش آن بیشتر بدانیم و اطلاعات بهتری به دست آوریم...

از نظر گیاه‌درمانی، روی زنجبیل تحقیقات بسیاری انجام شده است و به اثبات رسیده که این گیاه یکی از کاربردی‌ترین داروها در درمان تهوع شدید بارداری است به طوری که اثر آن در پیشگیری از تهوع بارداری وارد برخی کتاب‌های درسی رشته زنان و زایمان نیز شده است.

 

خانم‌های باردار برای کاهش تهوع می‌توانند روزی 3 بار و هر بار حدود 250 میلی‌گرم عصاره زنجبیل که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، مصرف کنند. اگر قرار است گیاه زنجبیل مصرف شود، باید به این نکته توجه داشت که به دلیل ساختار ریشه‌ای آن، 60 تا 70 درصد حاوی پلی‌ساکارید است که اثر درمانی ضدتهوع ناشی از آن نیست. پس برای مصرف دوز 250 میلی‌گرم ماده مۆثره، لازم است از زنجبیل به شکل تازه یا خشک بیشتر مصرف کرد.

زنجبیل در بهبود فرآیندهای داخل سلولی بسیار مۆثر است و بسیاری از بیماری‌ها را که به علت اختلال عملکرد سلول‌ها بر اثر کمبود انرژی کافی به وجود می‌آیند، برطرف می‌کند.

خواص درمانی زنجبیل شامل ضد تهوع (به خصوص تهوع حاملگی)، ضد درد (به خصوص دندان‌درد)، ضد سرماخوردگی، مقوی قلب، لاغر کننده (متعادل‌کننده، یعنی افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند متعادل می‌شوند و افراد لاغر نیز متعادل می‌شوند)، ضد لخته شدن خون و کم کردن خطر سکته قلبی و مغزی است.

اثر زنجبیل فقط در رفع تهوع دوران بارداری نیست و افرادی که حین حرکت با وسایل نقلیه نیز دچار تهوع می‌شوند و در اصطلاح مبتلا به بیماری مسافرت هستند، می‌توانند از زنجبیل برای پیشگیری از این تهوع استفاده کنند

این گیاه همچنین ضد باکتری و ضد ویروس (به علت تقویت سیستم ایمنی بدن)، آنتی‌اکسیدان، ضد سرفه، ضد کبد چرب، ضد التهاب و ورم سلولی، ضد اسپاسم عضلانی (مصرف خوراکی و موضعی)، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، ضد نفخ و گازهای روده‌ای است و باعث افزایش ترشح اسید و آنزیم‌های مفید معده‌ای برای هضم غذاها می‌شود.

از دیگر خواص زنجبیل می‌توان به مواردی چون پایین آورنده کلسترول و تری گلیسیرید خون، پایین آورنده قند خون، ضد سکته‌های مغزی و قلبی، ضد آلزایمر و درمان‌کننده آسم، ام‌اس و آرتروز مفصلی اشاره کرد.

مهم‌ترین مکانیسم اثر زنجبیل اصلاح فرایندهای سلولی است و اگر زنجبیل پودر شده خیلی مانده و کهنه باشد دیگر بو و خاصیت اصلی خود را نخواهد داشت پس باید زنجبیل را به صورت تازه تهیه و استفاده کنیم تا اثرات معجزه‌آسای آن را ببینیم.

 زنجبیل را می‌توان در تمام خوراکی‌ها (چه به صورت گیاه و چه پودر) استفاده کرد گاهی هم به صورت دم جوش با خرما و عسل و گاهی هم به صورت شربت مصرف کرد.

مراقب باشید

در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده ‌شده مصرف بیش از 750 میلی‌گرم تا یک گرم از ماده مۆثره زنجبیل در روز می‌تواند باعث بروز نقص جنین شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم خانم‌هایی که می‌خواهند از آثار بسیار خوب زنجبیل در کاهش تهوع دوران بارداری بهره‌مند شوند، از ترکیب‌هایی که خوشبختانه امروزه به صورت آماده در دوز 250 میلی‌گرم در دسترس است، استفاده کنند. البته اثر زنجبیل فقط در رفع تهوع دوران بارداری نیست و افرادی که حین حرکت با وسایل نقلیه نیز دچار تهوع می‌شوند و در اصطلاح مبتلا به بیماری مسافرت هستند، می‌توانند از زنجبیل برای پیشگیری از این تهوع استفاده کنند.