یکی از مشکلاتی که این روز ها برخی از افراد به خاطرش به دکتر مراجعه می کنند و باعث نگرانی مخصوصا برای کودکان است ، صافی کف پا است. صاف بودن کف پا یعنی نداشتن قوس در ناحیه زیرین پا. این مسئله در دوران کودکی کم کم نمایان می شود و باید در همان دوران کودک مورد درمان قرار گیرد در غیر این صورت در دوران بزرگسالی مشکلاتی برای او ایجاد می شود.

انواع صافی کف‌پا در کودکان

محمودرضا فاخری متخصص ارتوپدی: دونوع صافی کف‌پا داریم:

  • - نوع اول که نوع منعطف نام د ارد: به‌دلیل نحوه‌ی جایگیری رباط‌های کف‌پا، مانع از ایجاد قوس و سبب بروز صافی کف‌پا می‌شود.

  • - نوع دوم، به دلیل قرارگیری بارهای استخوانی در زیر مچ‌پا، سبب ایجاد صافی کف‌پا می‌شود که معمولا نادر و درمان آن مشکل‌تر است.

 

سن تشخیص صافی کف پا

 چربی زیادی که در کف‌پای کودکان جمع می‌شود سبب پوشاندن قوس کف‌پا در آنها شده و به همین دلیل تشخیص این عارضه تا قبل از پنج سالگی امکان پذیر نخواهد بود.

 هنگامی که یک کودک مبتلا به صافی کف پا می‌ایستد، قوس کف پایش ناپدید می‌شود. اما در هنگام نشستن یا زمانی که کودک روی نوک پنجه‌هایش می‌ایستد، قوس کف پا دوباره ظاهر می‌شود. معمولاً والدین یا سایر اعضا خانواده نگران این هستند که مبادا پایین بودن غیرطبیعی ارتفاع قوس کف پای کودک یا عدم وجود آن منجر به ایجاد بدشکلی یا معلولیت‌های دائمی در او شود، که البته در اغلب موارد این نگرانی‌ها بی‌مورد است.

علائم صافی کف‌پا در کودکان

صافی کف‌پا در کودکان معمولا بی‌علامت بوده و احتیاج به درمان جدی ندارد.گاهی صافی کف‌پا با انحراف پاشنه همراه بوده و سبب می‌شود پاشنه‌ها به سمت خارج متمایل شده و مشکلاتی در نحوه‌ی راه رفتن کودکان ایجاد می‌کند.

اگر صافی کف‌پا از نوع سخت و استخوانی باشد، سبب بروز مشکلات جدی در کودکان خواهد شد، و گاهی نیاز به بررسی‌های تکمیلی و حتی جراحی خواهد داشت.باید به این نکته توجه داشت که گاهی صافی کف‌پا در اثر مشکلات زانو و به خصوص زانوهای ضرب‌دری ایجاد می‌شود.

 

درمان صافی کف‌پا در کودکان

در مواقعی که صافی کف‌پا همراه با مشکلات جدی همچون ایجاد درد، برای کودک باشد، می‌توان با مراقبت‌های اولیه، همچون استفاده از کفش‌های چرمین و محکم، و یا تو کفشی‌های مخصوص، این عوارض را کنترل کرد.استفاده از این کفش‌ها و تو کفشی های مخصوص، درمان قطعی برای صافی‌ کف‌پا نخواهد بود، بلکه نوعی قوس موقت برای جلوگیری از بروز خستگی و درد در این کودکان، ایجاد می‌کند‌.