نودل جزء غذاهای آماده و سریع محسوب می شود که با توجه با مشغله زیاد این روزها آماده کردن آن بسیار سریع و ساده است و علاقه مندان بسیار زیادی هم دارد.




مضرات مصرف نودل از نگاه متخصصان تغذیه

 متاسفانه مصرف  انواع غذاهای فست فود و غیر ایرانی روز به روز در حال افزایش است مصرف این نوع غذاها برای افرادی که وقت آشپزی کمتری دارند به یک کار همیشگی و روزمره بدل شده است این روزها بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشغله‌ کاری و نداشتن وقت کافی برای پخت‌و‌پز در منزل به مصرف غذاهای حاضری روی آورده‌اند.

در سالهای اخیر پای بسیاری از غذاهای شرقی نیز به کشورمان گشوده شده است  از میان انواع مختلف غذاهای حاضری، نودل‌ها طرفداران ویژه‌ دارد، اما کارشناسان تغذیه معتقدند، نودل‌های فوری‌ ارزش غذایی چندانی ندارند و در طولانی‌مدت به سلامت مصرف‌کنندگان، آسیب جدی وارد می‌کنند. این غذا میتواند آسیب های زیادی به سلامتی تان وارد کند ترکیبات تشکیل دهنده نودل را در این بخش مورد بررسی قرار میدهیم .

به گفته محققان رشته های نودل تا ساعتها در معده باقی مانده و هضم نمی شوند دکتر برادِن کو (Braden Kuo) از بیمارستان عمومی ماساچوست با بررسی تأثیر مصرف نودل‌های فوری روی معده و مسیرهای گوارشی به نتایج جالب توجهی دست یافت. وی مشاهده کرد، رشته‌های نودل حتی چند ساعت بعد از خورده شدن به همان شکل اولیه باقی می‌مانند و وارد مرحله پردازش غذایی نمی‌شوند. تأخیر در پردازش مواد غذایی وارد شده در بدن، بر فرآیند جذب مواد مغذی تأثیر منفی می‌گذارد. حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید نودل‌های فوری حاوی مواد مغذی چندانی نبوده و در عوض در ترکیباتشان از افزودنی‌هایی نظیر ترشیو بوتیل هیدروکینون (TBHQ) استفاده شده است.

خانواده ها باید مراقب زیاده روی در مصرف غذاهای فست فودی و یا نودل باشند این مراقبت برای کودکان و نوجوانان در سنین رشد بسیار بیشتر نیز باید باشد. افزودنی‌هایی مانند TBHQ از مشتقات نفت به شمار می‌روند و ضررهای فراوانی به سلامت بدن وارد می‌کنند. این افزودنی‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند، اما به هیچ‌وجه آنتی‌اکسیدان طبیعی محسوب نمی‌شوند. این‌گونه افزودنی‌ها را به مواد غذایی فرآوری شده اضافه می‌کنند تا با جلوگیری از اکسیداسیون چربی و روغن، موجب ماندگاری طولانی‌تر ‌شوند. طبق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا، مقدار این افزودنی نباید از 0/02درصد کل محتویات روغن یا چربی موجود در یک ماده غذایی بالاتر برود. این در حالی است که در واژه‌نامه‌ افزودنی‌های خوراکی، این ماده با علائمی از جمله تهوع، هذیان، استفراغ، وزوز گوش و حتی غش مرتبط دانسته شده است.

همچنین محققان برخی از بیماریها را به طور مستقیم به مصرف مدام اینگونه غذاها ربط می دهند پژوهشگران در مطالعاتی دیگر دریافتند، خطر ابتلا به سندرم متابولیک در زنانی که به طور مداوم از نودل‌های فوری مصرف می‌کنند، به‌مراتب بالاتر است. در این مطالعه، افزایش خطر بروز سندرم متابولیک در افرادی که دو بار در هفته از نودل‌های فوری در برنامه غذایی‌شان مصرف کرده بودند، ۶۸ درصد اندازه‌گیری شد. این افراد دارای علائمی مانند فشار خون بالا، HDL پایین، تری‌گلیسرید بالا و چاقی بودند. گفتنی است، این علائم در افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی نیز نقش دارند.

دراین میان نودل های فوری از ضرر و زیان بسیار بیشتری نیز برخوردارند نودل‌های فوری علاوه بر مواد افزودنی، حاوی روغن پالم، آرد گندم، نمک، شکر، ادویه و منوسدیم گلوتامات هستند. این نودل‌ها به دلیل داشتن ترکیبات مصنوعی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، فروکتوز و شکر ارزش غذایی چندانی ندارند و حاوی فیبر و مواد مغذی کمی هستند.

متخصصان تغذیه مصرف بی رویه و زیاد نودل را ممنوع اعلام کرده اند چراکه مصرف مداوم نودل‌های فوری فرد را در طولانی‌مدت در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن، افزایش وزن، مقاومت در برابر انسولین، التهابات مزمن و بسیاری مشکلات دیگر قرار خواهد داد.