هم اکنون بیش از 60 ساعت از فروریختن ساختمان پلاسکو می گذرد در حالیکه تنها پیکر مطهر دو تن از شهدای آتش نشان از زیر آوار خارج شده است.کماکان شاهد تلاش نیروهای مختلف برای آواربرداری هستیم.حادثه ای که اگر آن را فاجعه بنامیم حق مطلب را بهتر ادا کرده ایم.

 از صبح روز پنج‌شنبه که حریق در طبقات فوقانی پلاسکو، آتش‌نشانان بیش از ۱۰ ایستگاه را به محل حادثه کشاند، تقریبا سه روز می‌گذرد؛ حادثه تلخی که برابر پیش‌بینی‌ها ۲۵ قربانی خواهد داشت؛ افرادی که دیگر کمتر می‌توان امیدی به نجات‌شان داشت.

 


به نقل از مجله فرهنگی خبری نفس های سرکش، صبح سومین روز عملیات آتش‌نشانان در محل حادثه پلاسکو در حالی آغاز شد که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور برای بازدید از محل وارد محوطه شد.

 

رئیس جمهور دستورات ویژه‌ای را در محل صادر کرد و پس از او تعداد دیگری از وزرا نیز به محل حادثه آمدند. شورای شهر، جلسه فوق‌العاده‌اش را در محل ساختمان پلاسکو تشکیل داد و هیات دولت نیز قول‌هایی برای رسیدگی به این موضوع داد.

 

گذشت حدود سه روز از این حادثه، پای دیگر مسئولین را نیز به محل حادثه باز کرد که شاید در نگاه اول ارتباط چندانی به حادثه نداشته باشند؛ سیف، رئیس کل بانک مرکزی از جمله این افراد بود که در محل حادثه حاضر شده و در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از اعطای وام بانکی و تسهیلات خاص به دارندگان واحدهای صنفی پلاسکو خبر داد.

 

نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز فرد دیگری بود که در حاشیه بازدید از محل حادثه به خبرنگار ایسنا گفت که محل‌های جدیدی برای استقرار واحدهای صنفی آسیب‌دیده پلاسکو پیش‌بینی شده است.

 

در این روز دادستان کل کشور، دادستان تهران، وزیر نیرو، وزیر کشور و تعدادی دیگر از مسئولان نیز در محل حاضر شده‌اند. در میان این افراد اما سخنان وزیر اطلاعات که در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد ابعاد امنیتی این حادثه پرسیده بود، دارای اهمیت خاص‌تری بود؛ چرا که علوی صراحتا هرگونه خرابکاری یا تروریستی بودن حادثه پلاسکو را تکذیب و از اشراف اطلاعاتی وزارت اطلاعات خبر داده بود.

 

حادثه پلاسکو اما در معابر منتهی به چهارراه استانبول نیز تاثیراتی داشت. اکثر مغازه‌های این محدوده اگر چه فعال بودند، اما بسته بودند! خیابان کسب و کار آن‌ها را دچار مشکل کرده بود. برخی از خانواده‌ها و نزدیکان افرادی که در زیر آوار مانده بودند، در آن سوی گیت‌هایی که نیروی انتظامی پیش‌بینی کرده مستقر شده بودند. شماری از اعضای خانوادهامدادگران در حال ماموریت نیز در محل حاضر شده و پیگیر وضعیت آنها بودند که البته این امدادگران چند دقیقه‌ای در زمان استراحت به دیدار خانواده‌هایشان رفته و مجددا به محل عملیات بازمی‌گشتند.

 

ابراز همدردی با جانباختگان حادثه پلاسکو با روشن‌ کردن شمع که از پنج‌شنبه شب در مقابل ایستگاه‌های آتش‌نشانی و برخی از مراکز تجمعی در شهرهای سراسر کشور برگزار شده، امروز با اعطای تاج گل به آتش‌نشانان در محل حادثه همراه بود، البته این گل‌ها توسط خود شهروندان به محل آورده نشد، بلکه مسئولان مربوطه و افراد مجاز آن‌را از شهروندان تحویل گرفته و در محل عملیات قرار دادند.

 

برخی از ساکنان واحدهای صنفی در مجاورت پلاسکو نیز خواستار تخلیه اجناس و اموال مغازه‌های خود بودند که البته به دلیل ایمن‌سازی محل، به واحدهای صنفی واقع در پاساژ کویتی‌ها این اجازه داده نشد، اما برخی از افراد واحدهایی که در پارکینگ پروانه و پاساژ استانبول واقع شده بودند کم‌وبیش موفق به حضور در واحد تجاری خود شدند.

 

عملیات آواربرداری نیز که از همان دقایق اولیه ریزش پلاسکو آغاز شده، همچنان ادامه دارد، تا کنون حدود ۵۰ درصد آوار ساختمان برداشت شده است و تمام تلاش امدادگران این است که عملیات آواربرداری آسیبی به ساختمان‌های مجاور و همچنین ادامه پاساژ پلاسکو وارد نکند و تاکنون نیز به جز ساختمان ضلع شرقی که با مجوز دادستانی و به دلیل تسریع در عملیات آواربرداری تخریب شده است، دیگر ساختمان‌ها سالم‌اند.


 

تعدادی از خبرنگاران نیز با همراهی پلیس موفق به حضور در محل حادثه شدند و خبرنگارانی از خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، ایلنا، ایکنا، میزان، روزنامه شرق، روزنامه ایران نیز علاوه بر خبرنگار ایسنا در محل حضور دارند.

 

عملیات آواربرداری در پلاسکو سومین روز خود را پشت سر می‌گذارد، اما تا کنون تنها پیکر ۲ آتش‌نشان از زیر آوار خارج شده و با احتساب یک آتش‌نشانی که در بیمارستان شهید شده بود، به طور قطع می‌توان از مشخص شدن تکلیف این سه تن خبر داد. سرنوشت دیگر محبوس‌شدگان مشخص نیست، اما آمارها حاکی از این است که ۲۵ تن شامل ۱۵ آتش‌نشان و ۱۰ تن دیگر در زیر آوار محبوس مانده‌اند.

 

گرچه دیگر کم‌تر می‌توان به زنده ماندن این افراد در زیر آوار امید داشت، اما نجات‌گران همچنان مشغول کار هستند. سگ‌های زنده‌یاب همچنان در محل حضور داشته و هرازگاهی به داخل ساختمان برده می‌شوند.

 

آواربرداری در پلاسکو در حالی به ساعات پایانی سومین روز می‌رسد که احتمالا عملیات آواربرداری تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت و بنابر اعلام مسوولان حاضر در صحنه، کم کم امیدها برای زنده‌ ماندن محبوس شدگان در پلاسکو رنگ می‌بازند مگر امید به معجزه...